No. 8 (2015)
Articles

En berättelse om ledarskap i klassrummet

Marcus Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio

Published 2015-05-05

Keywords

  • Ledarskap i klassrummet,
  • Lärarutbildning

How to Cite

Samuelsson, M. (2015). En berättelse om ledarskap i klassrummet. Venue, (8), 1–3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15413

Abstract

Förebyggande, långsiktigt, målmedvetet och tålmodigt är viktiga delar av lärares klassrumsledarskap. Detta är i sig inget nytt. Astrid Lindgren skrev om det redan 1949 i boken Mera om oss barn i Bullerbyn .

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Colnerud, G., & Granström, K. (2002). Respekt för läraryrket. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. HLS Förlag: Stockholm.

  2. Frykman, J. (1998). Ljusnande framtid! Skola, social mobilitet och kulturell identitet. Lund: Historiska media.

  3. Lindgren, A. (1949). Mera om oss barn i Bullerbyn. Stockholm: Rabén & Sjögren.

  4. Samuelsson, M. (2012). Lärares benägenhet att gripa in.

  5. Samuelsson, M., Samuelsson, K., & Kåreklint, M. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.

  6. Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande beteende.