Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser

Authors

  • Anja Thorsten Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet
  • Malin Tväråna Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15415

Keywords:

Didaktik och lärande, Lärarutbildning

Abstract

Om fokus läggs på att ta reda på hur eleven har förstått ämnesinnehållet i stället för om eleven har förstått är det lättare att ta reda på vad som behöver förändras i undervisningen. På så sätt skulle bedömningen bli ett mer konstruktivt redskap för att få alla elever att utvecklas och lära sig.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Anja Thorsten, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet

Anja Anja Thorsten är filosofie licentiand i didaktik. Hon har tidigare arbetat 16 år som grundskollärare. Idag arbetar hon på lärarutbildningen vid Linköpings universitet samt handleder och föreläser om learning study och variationsteori på skolor.

Malin Tväråna, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Malin Malin Tväråna arbetar som adjunkt på lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Hon har arbetat tolv år som gymnasielärare i svenska, samhällskunskap och filosofi, och skrev 2014 sin licentiatuppsats i didaktik med titeln "Rikare resonemang om rättvisa - vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?" vid Forskarskolan för Learning Study.

 

References

Paul Black & Dylan Wiliam (1998) Assessment and Classroom Learning, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5:1, 7-74

Lo, M. L. (2012). Variation Theory and the Improvement of Teaching and Learning. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York, NY: Routledge

Marton, F. & Booth, S. (1997). Learning And Awareness. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22

Shulman, L. S. (2004). Those Who Understand. I L. S. Shulman, The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach. (s. 189-212). San Franscisco: Jossey-Bass.

Thorsten, A. (2014). Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping

Tväråna, M. (2014). Rikare resonemang om rättvisa Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken? Stockholm: Stockholms universitet

Vetenskapsrådet (2015). Forskning och skola i samverkan – kartläggningar av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet

Matris på bakgrund av en bild på hjärna med ordmoln (Memory, thought, feeling med mera).

Downloads

Published

2015-06-01

How to Cite

Thorsten, A., & Tväråna, M. (2015). Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser. Venue, (8), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15415

Most read articles by the same author(s)