Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15415Keywords:
Didaktik och lärande, LärarutbildningAbstract
Om fokus läggs på att ta reda på hur eleven har förstått ämnesinnehållet i stället för om eleven har förstått är det lättare att ta reda på vad som behöver förändras i undervisningen. På så sätt skulle bedömningen bli ett mer konstruktivt redskap för att få alla elever att utvecklas och lära sig.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Paul Black & Dylan Wiliam (1998) Assessment and Classroom Learning, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5:1, 7-74
Lo, M. L. (2012). Variation Theory and the Improvement of Teaching and Learning. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York, NY: Routledge
Marton, F. & Booth, S. (1997). Learning And Awareness. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22
Shulman, L. S. (2004). Those Who Understand. I L. S. Shulman, The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach. (s. 189-212). San Franscisco: Jossey-Bass.
Thorsten, A. (2014). Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping
Tväråna, M. (2014). Rikare resonemang om rättvisa Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken? Stockholm: Stockholms universitet
Vetenskapsrådet (2015). Forskning och skola i samverkan – kartläggningar av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2015 Thorsten, Tväråna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Anja Thorsten är filosofie licentiand i didaktik. Hon har tidigare arbetat 16 år som grundskollärare. Idag arbetar hon på lärarutbildningen vid Linköpings universitet samt handleder och föreläser om learning study och variationsteori på skolor.
Malin Tväråna arbetar som adjunkt på lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Hon har arbetat tolv år som gymnasielärare i svenska, samhällskunskap och filosofi, och skrev 2014 sin licentiatuppsats i didaktik med titeln "Rikare resonemang om rättvisa - vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?" vid Forskarskolan för Learning Study.