No. 8 (2015)
Articles

Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser

Anja Thorsten
Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet
Bio
Malin Tväråna
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio
Matris på bakgrund av en bild på hjärna med ordmoln (Memory, thought, feeling med mera).

Published 2015-06-01

Keywords

  • Didaktik och lärande,
  • Lärarutbildning

How to Cite

Thorsten, A., & Tväråna, M. (2015). Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser. Venue, (8), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15415

Abstract

Om fokus läggs på att ta reda på hur eleven har förstått ämnesinnehållet i stället för om eleven har förstått är det lättare att ta reda på vad som behöver förändras i undervisningen. På så sätt skulle bedömningen bli ett mer konstruktivt redskap för att få alla elever att utvecklas och lära sig.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Paul Black & Dylan Wiliam (1998) Assessment and Classroom Learning, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5:1, 7-74

  2. Lo, M. L. (2012). Variation Theory and the Improvement of Teaching and Learning. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

  3. Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York, NY: Routledge

  4. Marton, F. & Booth, S. (1997). Learning And Awareness. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

  5. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22

  6. Shulman, L. S. (2004). Those Who Understand. I L. S. Shulman, The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach. (s. 189-212). San Franscisco: Jossey-Bass.

  7. Thorsten, A. (2014). Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping

  8. Tväråna, M. (2014). Rikare resonemang om rättvisa Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken? Stockholm: Stockholms universitet

  9. Vetenskapsrådet (2015). Forskning och skola i samverkan – kartläggningar av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet