Brobyggande mellan teori och praktik

Authors

  • Per Fibæk Laursen Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Århus Universitet, Danmark

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15419

Keywords:

Yrkesutbildning, Lärrutbildning

Abstract

Förhållandet mellan teori och praktik på yrkesutbildningar är ett förhållandevis gammalt problem som i hög grad har diskuterats och varit föremål för forskning. De senaste årtiondena har det varit särskilt fokus på gapet mellan teori och praktik. Förhållandet mellan teori och praktik upplevs som ett särskilt stort problem inom yrken som lärare, sjuksköterska och socialarbetare, alltså yrken som helt eller delvis baseras på humaniora och samhällsvetenskap. Inom naturvetenskapsbaserade yrken, som t.ex. ingenjör, verkar problemet vara mindre.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Per Fibæk Laursen, Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Århus Universitet, Danmark

per-fibk-laursen.jpgPer Fibæk Laursen är fil.dr och professor vid DPU (Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Århus Universitet). 2009-2013 ledde han ett forskningsprojekt om brobyggande mellan teori och praktik i yrkesutbildningar. Förutom yrkesutbildningar forskar han även om utvecklandet av grundskolan. Han har gett ut en rad böcker, senast Drop ambitionerne – og lav bedre undervisning, Köpenhamn: Hans Reitzels Forlag, 2015.

References

Abbot, A. (1988) The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago Press.

Haastrup, L.; Hasse, C.; Jensen, T. P.; Knudsen, L. E. D., Laursen, P. F.; Nielsen, T. K. (2013) Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. Sammenfattende rapport. Köpenhamn: KORA.

Lohmann, G. (2008) Klasseledelse og samarbejde. København: Gyldendal.

Wideen, M. F. & Grimmitt, P.P. (Eds.)(1995). Changing Times in Teacher Education: Restructuring for Reconceptualization. London: Routledge Falmer.

Worm Hansen, J. (2006) Ny lærer i skolen. Köpenhamn: Gyldendal.

En lärare på månen ser på sina elever på jorden.

Downloads

Published

2015-09-23

How to Cite

Fibæk Laursen, P. (2015). Brobyggande mellan teori och praktik. Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15419

Issue

Section

Articles

Categories