Published 2015-09-23
Keywords
- Yrkesutbildning,
- Lärrutbildning
How to Cite
Abstract
Förhållandet mellan teori och praktik på yrkesutbildningar är ett förhållandevis gammalt problem som i hög grad har diskuterats och varit föremål för forskning. De senaste årtiondena har det varit särskilt fokus på gapet mellan teori och praktik. Förhållandet mellan teori och praktik upplevs som ett särskilt stort problem inom yrken som lärare, sjuksköterska och socialarbetare, alltså yrken som helt eller delvis baseras på humaniora och samhällsvetenskap. Inom naturvetenskapsbaserade yrken, som t.ex. ingenjör, verkar problemet vara mindre.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Abbot, A. (1988) The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago Press.
Haastrup, L.; Hasse, C.; Jensen, T. P.; Knudsen, L. E. D., Laursen, P. F.; Nielsen, T. K. (2013) Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne. Sammenfattende rapport. Köpenhamn: KORA.
Lohmann, G. (2008) Klasseledelse og samarbejde. København: Gyldendal.
Wideen, M. F. & Grimmitt, P.P. (Eds.)(1995). Changing Times in Teacher Education: Restructuring for Reconceptualization. London: Routledge Falmer.
Worm Hansen, J. (2006) Ny lærer i skolen. Köpenhamn: Gyldendal.