OECD granskar svensk skola – hur påverkar det skolledare?
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15420Keywords:
SkolutvecklingAbstract
Förändringar på alla nivåer i skolsystemet är vad som krävs för att motverka de fallande resultaten för svenska elever i Pisa-mätningarna. Det är slutsatsen i den rapport som OECD (2015) har skrivit angående den svenska grundskolan. Här finns förslag till organisationsförändring på nationell nivå, en omstrukturering av professionsutvecklingen och ett tydligare ansvarsutkrävande från nationell nivå till lärare i klassrum där uppföljning och utvärdering förstärks för att stärka elevers måluppfyllelse. Skolledarens roll och ansvar som pedagogisk ledare uppmärksammas också.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
OECD. Improving schools in Sweden: An OECD perspective. 20150505. Tillgänglig via: http://www.regeringen.se/sb/d/19865/a/258627.
Skolledaren. OECD: Kvaliteten är avgörande. Juni 2015. Tillgänglig via: http://np.netpublicator.com/netpublication/n31498672.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2015 Niklasson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Laila Niklasson, fil dr och docent i pedagogik, är lektor vid Mälardalens högskola. Hon undervisar främst inom lärarprogram, rektorsprogram och i uppdragsutbildning. Aktuell forskning handlar om verksamhetsutveckling, uppföljning/utvärdering och professionsutveckling där exempelvis skolledares roll i utvecklingen varit i fokus.