No. 9 (2015)
Articles

OECD granskar svensk skola – hur påverkar det skolledare?

Laila Niklasson
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola
Bio
Rapportens omslag.
Categories

Published 2015-10-16

Keywords

  • Skolutveckling

How to Cite

Niklasson, L. (2015). OECD granskar svensk skola – hur påverkar det skolledare?. Venue, (9), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15420

Abstract

Förändringar på alla nivåer i skolsystemet är vad som krävs för att motverka de fallande resultaten för svenska elever i Pisa-mätningarna. Det är slutsatsen i den rapport som OECD (2015) har skrivit angående den svenska grundskolan. Här finns förslag till organisationsförändring på nationell nivå, en omstrukturering av professionsutvecklingen och ett tydligare ansvarsutkrävande från nationell nivå till lärare i klassrum där uppföljning och utvärdering förstärks för att stärka elevers måluppfyllelse. Skolledarens roll och ansvar som pedagogisk ledare uppmärksammas också.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. OECD.  Improving schools in Sweden: An OECD perspective. 20150505. Tillgänglig via: http://www.regeringen.se/sb/d/19865/a/258627.

  2. Skolledaren. OECD: Kvaliteten är avgörande. Juni 2015. Tillgänglig via: http://np.netpublicator.com/netpublication/n31498672.