OECD granskar svensk skola – hur påverkar det skolledare?

Authors

  • Laila Niklasson Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15420

Keywords:

Skolutveckling

Abstract

Förändringar på alla nivåer i skolsystemet är vad som krävs för att motverka de fallande resultaten för svenska elever i Pisa-mätningarna. Det är slutsatsen i den rapport som OECD (2015) har skrivit angående den svenska grundskolan. Här finns förslag till organisationsförändring på nationell nivå, en omstrukturering av professionsutvecklingen och ett tydligare ansvarsutkrävande från nationell nivå till lärare i klassrum där uppföljning och utvärdering förstärks för att stärka elevers måluppfyllelse. Skolledarens roll och ansvar som pedagogisk ledare uppmärksammas också.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Laila Niklasson, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola

Laila Niklasson Laila Niklasson, fil dr och docent i pedagogik, är lektor vid Mälardalens högskola. Hon undervisar främst inom lärarprogram, rektorsprogram och i uppdragsutbildning. Aktuell forskning handlar om verksamhetsutveckling, uppföljning/utvärdering och professionsutveckling där exempelvis skolledares roll i utvecklingen varit i fokus.

References

OECD.  Improving schools in Sweden: An OECD perspective. 20150505. Tillgänglig via: http://www.regeringen.se/sb/d/19865/a/258627.

Skolledaren. OECD: Kvaliteten är avgörande. Juni 2015. Tillgänglig via: http://np.netpublicator.com/netpublication/n31498672.

Rapportens omslag.

Downloads

Published

2015-10-16

How to Cite

Niklasson, L. (2015). OECD granskar svensk skola – hur påverkar det skolledare?. Venue, (9), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15420

Issue

Section

Articles

Categories