Published 2015-10-16
Keywords
- Skolutveckling
How to Cite
Abstract
Förändringar på alla nivåer i skolsystemet är vad som krävs för att motverka de fallande resultaten för svenska elever i Pisa-mätningarna. Det är slutsatsen i den rapport som OECD (2015) har skrivit angående den svenska grundskolan. Här finns förslag till organisationsförändring på nationell nivå, en omstrukturering av professionsutvecklingen och ett tydligare ansvarsutkrävande från nationell nivå till lärare i klassrum där uppföljning och utvärdering förstärks för att stärka elevers måluppfyllelse. Skolledarens roll och ansvar som pedagogisk ledare uppmärksammas också.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
OECD. Improving schools in Sweden: An OECD perspective. 20150505. Tillgänglig via: http://www.regeringen.se/sb/d/19865/a/258627.
Skolledaren. OECD: Kvaliteten är avgörande. Juni 2015. Tillgänglig via: http://np.netpublicator.com/netpublication/n31498672.