Skolans laborationer och traditionens makt

Authors

  • Torodd Lunde Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper, Kemi, Karlstads universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15421

Keywords:

Ämnesdidaktik, Didatik och lärande, Naturvetenskap

Abstract

Traditioner har makt över hur vi tänker. När vi nu enligt nya läroplanen Lgr11 ska börja genomföra laborationer i syftet att ge eleverna kunskaper om den naturvetenskapliga forskningsprocessen, finns stor sannolikhet att uppdraget påverkas av den laborationstradition som redan finns. Det visar en fallstudie där samtliga högstadielärare i NO-ämnen inom en kommun deltog. Därför behövs nya laborationer som gynnar det kritiska tänkandet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Torodd Lunde, Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper, Kemi, Karlstads universitet

Torodd Torodd Lunde har tio års erfarenhet från No-undervisning i grundskolans senare del. Han har varit forskarstuderande vid Karlstad universitet i två år. Han licentierade hösten 2014. Forskningsintresse har varit lärarfortbildning som kretsar kring undersökande arbete och naturvetenskaplig allmänbildning.

 

References

Gyllenpalm, J., Wickman, P. O., & Holmgren, S. O. (2010). Secondary science teachers’ selective traditions and examples of inquiry-oriented approaches. NorDiNa, 6(1), 44-60.

Högström, P., Ottander, C., & Benckert, S. (2006). Lärares mål med laborativt arbete: Utveckla förståelse och intresse. NorDiNa, 2(5), 54-66.

Hultén, M. (2008). Naturens kanon: Formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842–2007. Doctoral Thesis, Stockholm: Stockholm University.

Knain, E., & Kolstø, S. D. (Eds.). (2011). Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Kolstø, S. D. (2006). Et allmenndannende naturfag: Fagets betydning for demokratisk deltakelse. NorDiNa, 2(3), 82-99.

Lunde, T. (2014). Naturvetenskaplig allmänbildning i tre steg. Venue, LiU.

Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Lgr11. Stockholm: Skolverket.

Upsala universitet: "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större".

Downloads

Published

2015-11-02

How to Cite

Lunde, T. (2015). Skolans laborationer och traditionens makt. Venue, (9), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15421

Most read articles by the same author(s)