Klassledning och barnperspektivet

Authors

  • Einar Sundsdal Fakulteten för lärar- och tolkutbildning, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Norge
  • Maria Øksnes Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15422

Keywords:

Samspel i klassrummet, Etik värden och normer, Ledarskap i klassrummet

Abstract

Trängs barnperspektivet ut av den starka ställning som klassledningen, det som i Sverige kallas ledarskap i klassrummet, har i den norska lärarutbildningen? I stället för att beskriva barn som initiativrika och samarbetande antar man från klassledningsperpektiv att barnen måste disciplineras till att lyda.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Einar Sundsdal, Fakulteten för lärar- och tolkutbildning, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Norge

Einar Einar Sundsdal (PhD) är docent i pedagogik vid fakulteten för lärar- och tolkutbildning, Høgskolen i Sør-Trøndelag. Hans forskningsintressen är särskilt inriktat mot olika bildningstraditioner och grundläggande utbildningsfrågor. Han är redaktör för Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritik

Maria Øksnes, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge

maria1.jpgMaria Øksnes (PhD) är docent i pedagogik vid programmet för lärarutbildning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hennes forskningsintressen är främst inriktat mot lek, fritid och barndom. Hon är redaktör för Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.

References

Bloom, P. (2013): Just Babies. New York. Crown Publishers

Bruner, J. (1986): Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge, Ma. Harvard University Press

Ertesvåg, S. (2014): Klasseledelse – teoretiske perspektiv. I: Heldal Stray, J. og Wittek, L. (red.): Pedagogikk – en grunnbok. Oslo. Cappelen Damm Akademisk

Gopnik, A. (2010): The Philosophical Baby. New York. Farrar, Straus, and Giroux

Imsen, G. (2011): Hva er pedagogikk. Oslo. Universitetsforlaget

Nordahl, T. (2012): Dette vet vi om klasseledelse. Oslo. Gyldendal Akademisk

Ogden, T. (1987): Atferdspedagogikk i teori og praksis. Oslo. Universitetsforlaget

Plauborg, H., m.fl. (2010): Læreren som leder. Köpenhamn. Hans Reitzels Forlag

Barngrupp med förskollärare.

Downloads

Published

2015-11-19

How to Cite

Sundsdal, E., & Øksnes, M. (2015). Klassledning och barnperspektivet. Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15422