No. 9 (2015)
Articles

Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? [1]

Gunnel Colnerud
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio
Marcus Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio
Processschema för att lösa problem. Alla möjliga lösningar slutar i ovishet.

Published 2015-12-04

Keywords

  • Ledarskap i klassrummet

How to Cite

Colnerud, G., & Samuelsson, M. (2015). Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? [1]. Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15423

Abstract

Lärarstudenter använder två huvudsakliga strategier för att utveckla sin beredskap att utöva ledarskap i klassrummet. Antingen kan de utveckla en imaginär säkerhet eller en identifierad osäkerhet . Det framkommer av ett aktuellt forskningsprojekt [2] vid Linköpings universitet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4(1), sid 1–18.

  2. Colnerud, G., Karlsson, I., & Szklarski, A. (2008). Alltid redo. Lärarstudenters handlingsberedskap för varierande uppgifter i klassrummet. Linköping: Linköpings universitet.

  3. Jones, V. (2006). How do teachers learn to be effective classroom managers? In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues (sid 887–907). New Jersey: Lawrence Erlbaum.

  4. Rolf, B. (2006). Tre kunskapsmodeller. In Bronäs A., & Selander, S. (Eds.), Verklighet verklighet: Teori och praktik i lärarutbildning  (sid 74–98). Stockholm: Norstedts Akademiska förlag.

  5. Samuelsson, M & Colnerud, G. (2015). Student teachers’ perceptions regarding the challenges of leadership. I: D. Garbett, & A. Ovens, (Editors) Teaching for tomorrow today. Auckland: International Association of Teachers and Teaching and Edify Ltd, sid 312–320.

  6. Sockett, H. & LePage, P. (2002). The missing language of the classroom. Teaching and Teacher Education, 18, sid 159–171.

  7. Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: what should prospective teachers learn? Teaching Education, 22(2), sid 113–131.