En mix av två världar – vägen från student till professionell lärare

Authors

  • Camilla Edlund Folkungaskolan, Linköping
  • Sofia Erlandsson Folkungaskolan, Linköping
  • Kerstin Jansson T1-skolorna, Linköping
  • Jenny Nordahl
  • Nina Pettersson T1-skolorna, Linköping
  • Malgorzata Wesolowska Matematiska institutionen, avdelningen för matematik, tillämpad matematik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15424

Keywords:

Lärarutbildning

Abstract

Vi måste hjälpa nyexaminerade lärare att bli säkra i sin profession. Ett framgångsrecept kan vara att blanda tysk lärarutbildning med svensk. Detta skulle kunna medföra att vi på ett bättre sätt säkrar elevers måluppfyllelse och får fler nya lärare att stanna kvar i yrket.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Camilla Edlund, Folkungaskolan, Linköping

Camilla Camilla Edlund är MaNo-lärare på högstadiet, Folkungaskolan Linköping

Sofia Erlandsson, Folkungaskolan, Linköping

Sofia Sofia Erlandsson är MaNo-lärare på högstadiet, Folkungaskolan Linköping.

Kerstin Jansson, T1-skolorna, Linköping


Kerstin Jansson Kerstin Jansson arbetar på T1-skolorna i Linköping. nder sina 36 år i yrket har hon arbetat mest i årskurserna 3-6 och de tre senaste åren som speciallärare. Skolutveckling, samhällsfrågor samt sport är ämnen som hon gärna diskuterar med andra om.

Jenny Nordahl

Jenny Jenny Nordahl har arbetat inom skolans värld sedan 2000, allt från förskoleklass till gymnasium. Idag är hon lärare i år 6.

Nina Pettersson, T1-skolorna, Linköping

Nina Nina Pettersson, har arbetat drygt 10 år som grundskollärare mot skolåren 1-6 främst i matte och svenska. Nu klasslärare i år 2. Nina har en förstelärartjänst på T 1 skolorna med fokus på värdegrund. Samordnare för likabehandlingsarbetet.

Malgorzata Wesolowska, Matematiska institutionen, avdelningen för matematik, tillämpad matematik, Linköpings universitet

Malgorzata Malgorzata Wesolowska är universitetsadjunkt på Matematiska institutionen, avdelningen för matematik och tillämpad matematik, på Linköpings universitet.

Downloads

Published

2015-12-14

How to Cite

Edlund, C., Erlandsson, S., Jansson, K., Nordahl, J., Pettersson, N., & Wesolowska, M. (2015). En mix av två världar – vägen från student till professionell lärare. Venue, (9), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15424

Issue

Section

From teachers

Categories