En mix av två världar – vägen från student till professionell lärare
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15424Keywords:
LärarutbildningAbstract
Vi måste hjälpa nyexaminerade lärare att bli säkra i sin profession. Ett framgångsrecept kan vara att blanda tysk lärarutbildning med svensk. Detta skulle kunna medföra att vi på ett bättre sätt säkrar elevers måluppfyllelse och får fler nya lärare att stanna kvar i yrket.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2015 Edlund, Erlandsson, Jansson, Nordahl, Pettersson, Wesolowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Camilla Edlund är MaNo-lärare på högstadiet, Folkungaskolan Linköping
Sofia Erlandsson är MaNo-lärare på högstadiet, Folkungaskolan Linköping.
Kerstin Jansson arbetar på T1-skolorna i Linköping. nder sina 36 år i yrket har hon arbetat mest i årskurserna 3-6 och de tre senaste åren som speciallärare. Skolutveckling, samhällsfrågor samt sport är ämnen som hon gärna diskuterar med andra om.
Jenny Nordahl har arbetat inom skolans värld sedan 2000, allt från förskoleklass till gymnasium. Idag är hon lärare i år 6.
Nina Pettersson, har arbetat drygt 10 år som grundskollärare mot skolåren 1-6 främst i matte och svenska. Nu klasslärare i år 2. Nina har en förstelärartjänst på T 1 skolorna med fokus på värdegrund. Samordnare för likabehandlingsarbetet.
Malgorzata Wesolowska är universitetsadjunkt på Matematiska institutionen, avdelningen för matematik och tillämpad matematik, på Linköpings universitet.