Populärvetenskapens förklarande ljus

Authors

  • Susanne Pelger Utbildningsvetenskap, Lunds universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1655

Keywords:

Populärvetenskap

Abstract

Att skriva för en bredare allmänhet är inte bara en akademisk plikt. Det kan också ge insikter hos skribenten själv – en effekt som blir tydlig när studenter i naturvetenskap och teknik vid Lunds universitet skriver populärvetenskapligt om sitt ämne.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Susanne Pelger, Utbildningsvetenskap, Lunds universitet

Susanne Pelger Susanne Pelger är universitetslektor i naturvetenskapens didaktik och docent i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Hon undervisar i högskolepedagogik och kommunikation, och forskar om studenters skrivutveckling och skrivandets betydelse för det naturvetenskapliga lärandet. Utöver akademiska publikationer skriver hon bland annat också barnböcker.

References

Bargh, J.A. & Schul, Y. (1980). On the cognitive benefits of teaching. Journal of Educational Psychology, 72(5), 593–604.

Barrie, Simon (2006). Understanding what we mean by the generic attributes of graduates. Higher Education, 51, 215–241.

Blåsjö, Mona (2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Stockholm Studies in Scandinavian Philology. Stockholm: Almqvist & Wiksell International.

Feldon, David, F., Peugh, James, Timmerman, Briana, E., Maher, Michelle, A., Hurst, Melissa, Strickland, Denise, Gilmore, Joanna A., & Stiegelmeyer, Cindy (2011). Graduate students’ teaching experiences improve their methodological research skills. Science, 333(6045), 1037–1039.

Jidesjö, Anders, Oscarsson, Magnus, Karlsson, Karl-Göran & Strömdahl, Helge (2009). Science for all or science for some: What Swedish students want to learn about in secondary science and technology and their opinions on science lessons. NorDiNA, 5(2), 213-229.

Pelger, Susanne (2011). Populärvetenskapligt skrivande vidgar perspektivet och ökar förståelsen. Högre Utbildning, 1(2):101–110.

Pelger, Susanne & Nilsson, Pernilla (2015). Popular science writing to support students’ learning of science and scientific literacy. Research in Science Education, DOI: 10.1007/s11165-015-9465-y.

Pelger, Susanne & Santesson, Sara (2012). Retorik för naturvetare. Skrivande som fördjupar lärandet. Lund: Studentlitteratur.

Pelger, Susanne & Santesson, Sara (2015a). Kommunikation i naturvetenskaplig utbildning. Lund: Lunds universitet. http://www.naturvetenskap.lu.se/files/komnurapport.pdf

Pelger, Susanne & Santesson, Sara (2015b). Så utvecklas teknologers kommunikativa kompetens – LTH-lärares erfarenheter av kommunikationsundervisning. Lund: Lunds Tekniska Högskola. http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/KomTU-portfo__lj.pdf

Rennie, Leonie (2005). Science awareness and scientific literacy. Teaching Science, 51(1), 10–14.

Downloads

Published

2016-04-15

How to Cite

Pelger, S. (2016). Populärvetenskapens förklarande ljus. Venue, (10), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1655

Issue

Section

Articles

Categories