No. 13 (2017): Tema: Mobbning
Articles

Sociala processer avgör hur elever reagerar som åskådare vid mobbning

Camilla Forsberg
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio
Texten Skola Tema: mobbning på svarttavla. O:t i Skola som ledsen smiley.

Published 2017-10-02

Keywords

  • Mobbning,
  • Etik värden och normer,
  • Ledarskap i klassrummet

How to Cite

Forsberg, C. (2017). Sociala processer avgör hur elever reagerar som åskådare vid mobbning . Venue, (13). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1767

Abstract

När elever i fjärde till sjunde klass intervjuas om hur de reagerar som åskådare till mobbning framkommer att sociala processer såsom vad som räknas som mobbning, sociala relationer och skuldbeläggande av den utsatta påverkar om de hjälper till eller inte.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3),193–209.

  2. Forsberg, C., Thornberg, R., & Samuelsson, M. (2014). Bystanders to bullying: Fourth- to seventh-grade students' perspectives on their reactions. Research Papers in Education, 29, 557–576.

  3. Forsberg, C., Wood, L., Smith, J., Varjas, K., Meyers, J., Jungert, T., & Thornberg, R. (2016). Students' views on factors affecting their bystander acts in bullying situations: A cross-collaborative conceptual qualitative analysis. Research Papers in Education, 1–16. http://dx.doi.org/10.1080/02671522.2016.1271001.

    Salmivalli, C. (1999). Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of Adolescence, 22, 453–459.