Förskolebarn löser problem med matematiska handlingar i legoleken

Authors

  • Anders Albinsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1874

Keywords:

Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik, Lek, Matematik

Abstract

Det behövs matematisk kompetent förskolepersonal som är närvarande och deltagande i barns lekaktiviteter som kan stötta och utveckla barns problemlösande. Förskolepersonal som kan synliggöra vad, hur och varför barn använder matematik för problemlösning så barn blir medvetna om sina matematiska handlingar.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Anders Albinsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Anders Albinsson Anders Albinsson är universitetsadjunkt vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, , Linköpings universitet.

References

Albinsson, A. (2016). ”De va svinhögt typ 250 kilo” Förskolebarns mätande av längd, volym och tid i legoleken. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Linköpings universitet.

Björklund, C. (2008). Bland bollar och klossar: matematik för de yngsta i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

Björklund, C. (2009). En två många – om barns tidiga matematiska tänkande. Stockholm: Liber.

Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2003). Det lekande lärande barnet i en utvecklingspedagogisk teori. Stockholm: Liber.

Solem, H.I. & Reikerås, L.E. K. (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur.

Säljö, R. (2000). Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma.

Barn som leker med lego.

Downloads

Published

2018-05-17

How to Cite

Albinsson, A. (2018). Förskolebarn löser problem med matematiska handlingar i legoleken . Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1874

Most read articles by the same author(s)