Förskolebarn löser problem med matematiska handlingar i legoleken
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1874Keywords:
Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik, Lek, MatematikAbstract
Det behövs matematisk kompetent förskolepersonal som är närvarande och deltagande i barns lekaktiviteter som kan stötta och utveckla barns problemlösande. Förskolepersonal som kan synliggöra vad, hur och varför barn använder matematik för problemlösning så barn blir medvetna om sina matematiska handlingar.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Albinsson, A. (2016). ”De va svinhögt typ 250 kilo” Förskolebarns mätande av längd, volym och tid i legoleken. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Linköpings universitet.
Björklund, C. (2008). Bland bollar och klossar: matematik för de yngsta i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Björklund, C. (2009). En två många – om barns tidiga matematiska tänkande. Stockholm: Liber.
Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2003). Det lekande lärande barnet i en utvecklingspedagogisk teori. Stockholm: Liber.
Solem, H.I. & Reikerås, L.E. K. (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur.
Säljö, R. (2000). Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2018 Albinsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.