No. 18 (2020)
Venue Articles

Formar och förargar – lärplattform som redskap för återkoppling

Published 2020-03-17

Keywords

  • lärplattform,
  • återkoppling,
  • bedömning,
  • digitalisering

How to Cite

Grönlund, A. (2020). Formar och förargar – lärplattform som redskap för återkoppling. Venue, (18). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1719

Abstract

Den digitaliserade skolan har förändrat betingelserna för lärare och elever på många sätt. I följande text riktas fokus mot lärares återkoppling till elever via digitala lärplattformar. Återkoppling i lärplattform ser delvis annorlunda ut än återkoppling som ges ”på papper”. Den är mer standardiserad genom de funktioner som finns i plattformarna. Det sker också en sammanblandning mellan återkoppling och betygsdokumentation som ger återkopplingen en tydligt summativ karaktär. Riktlinjer om återkoppling i lärplattformar beskrivs som en källa till oenighet i kollegier.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Black, P. & Wiliam, D. (2018). Classroom assessment and pedagogy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 551–575.
  2. Blåsjö, M., Hållsten, S., Karlström, P., Knutsson, O. & Cerratto Pargman, T. (2014). Att skriva för att lära i digitala miljöer. I Vetenskapsrådet, Resultatdialog 2014 (s. 109–119). Stockholm: Vetenskapsrådet.
  3. Dirckinck-Holmfeld, L. & Ræbild, L. (2017). Fremtidsværksted, brugerindflydelse og ejerskab – om at understøtte det pædagogiske personales ejerskab og fagligt pædagogiske lederskab i brug af Læringsplatforme: Delrapport 2 inom projektet Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler. Aalborg: Aalborg University CPH.
  4. Grönlund, A. (2019). Återkoppling i analoga och digitala klassrum: spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning. Linköping: Linköpings universitet.
  5. Havnes, A., Smith, K., Dysthe, O. & Ludvigsen, K. (2012). Formative assessment and feedback: Making learning visible. Studies in Educational Evaluation, 38(1), 21–27.
  6. Hirsh, Å. & Lindberg, V. (2015). Formativ bedömning på 2000-talet: En översikt av svensk och internationell forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.
  7. Misfeldt, M., Lindenskov Tamborg, A., Qvortrup, A., Kølsen Petersen, C., Ørsted Svensson, L, Brink Allsopp, B. & Dirckinck-Holmfeld, L. (2018). Implementering af læringsplatforme: Brug, værdier og samarbejde. Læring & Medier, 10(18).
  8. Nordkvelle, Y.T. & Netteland, G. (2015). Organisering och styring av læring gjennom ”Learning Management System” – et medium eller et ”pedagogisk jernbur”?. I Y. Fritze, G. Haugsbakk & Y. T. Nordkvelle (Red.), Mediepedagogiske perspektiver: Mediesosialisering, undervisning om og med medier (s. 175–191). Oslo: Cappelen Damm AS.
  9. Skolverket (2016). It-användning och it-kompetens i skolan: Skolverkets it-uppföljning 2015 [Elektronisk resurs]. Stockholm: Skolverket.
  10. Skolverket (2018). Betyg och betygssättning. Stockholm: Skolverket.