Utbildning, lärande och forskning (ULF)
Published 2023-03-06
Keywords
- Mobbning,
- sociala relationer,
- vuxennärvaro,
- nolltolerans,
- skolan
How to Cite
Horton, P. (2023). Att upprätthålla en gemenskap i skolan. Venue, (23). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4495
Copyright (c) 2023 Paul Horton
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Enligt skollagen (2010:800, kap. 2) ska grundskolan ’främja allsidiga kontakter och social gemenskap och ge god grund för ett aktivt deltagande i samhällslivet.’ Skolan ska med andra ord bidra till att elever blir en del av en god gemenskap. Men det kan upplevs som svårt för skolpersonal att hantera elevers sociala relationer eftersom de ofta inte är närvarande när något negativt händer, och även när de är närvarande kan det vara svårt att veta om det som sagts eller gjorts var negativt menat eller ’bara på skoj’. I detta ULF-projekt tog vi utgångspunkt i en hela-skolan-ansats med syftet att utveckla medvetenheten hos lärare och elever kring dessa frågor och öka vuxennärvaron på platser i skolan som både forskningen och eleverna själva pekat ut som särskilt socialt riskabla.Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Astor, R. A., Benbenishty, R., & Meyer, H. A. (2004). Monitoring and mapping student victimization in schools. Theory Into Practice, 43(1), 39-49.
- Astor, R. A., Meyer, H. A., Benbenishty, R., Marachi, R., & Rosemond, M. (2005). School safety interventions: Best practices and programs. Children & Schools, 27(1), 17-32.
- Bjereld, Y. (2016). The challenging process of disclosing bullying victimization: A grounded theory study from the victim’s point of view. Journal of Health Psychology, 23(8), 1110-1118.
- Diskrimineringslagen (2008:567). Tillgänglig via: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567
- Horton, P., Forsberg, C., & Thornberg, R. (2020). “It’s hard to be everywhere”: Teachers’ perspectives on spatiality, school design and school bullying. International Journal of Emotional Education, 12(2), 41-55.
- Mazzone, A., Kollerová, L., & O’Higgins Norman, J. (2021). Teachers’ attitudes toward bullying: What do we know, and where do we go from here? I P.K. Smith & J. O’Higgins Norman (Red.) The Wiley-Blackwell handbook of Bullying (s. 139-157). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
- Migliaccio, T., Raskauskas, J., & Schmidtlein, M. (2017). Mapping the landscapes of bullying. Learning Environments Research, 20, 365-382.
- Skolinspektionen (2020). Resultat Skolenkäten 2020. Stockholm: Skolinspektionen. Tillgänligt via: https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/statistik/statistik-fran-skolenkaten/resultat-skolenkaten-2022/
- Skollagen (2010:800). Tillgänglig via: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
- Skolverket (2011). Utvärdering av metoder mot mobbning. Stockholm: Skolverket.
- Skolverket (2019). Kränkande behandling, mobbning och diskriminering. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/krankande-behandling-mobbning-och-diskriminering
- Skolverket (2022a). Skapa trygghet för lärande: Om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling. Stockholm: Skolverket.
- Skolverket (2022b). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22
- Strindberg, J., Horton, P., & Thornberg, R. (2020). The fear of being singled out: pupils’ perspectives on victimization and bystanding in bullying situations. British Journal of Sociology of Education, 41(7), 942-957.
- Söderström, Å. (2013). Mobbning får näring i skolans arbetsmiljö. I Skolverket (2013). Kränkningar i skolan – analyser av problem och lösningar (s. 172-190). Stockholm: Skolverket.
- Thornberg, R. (2007). Inkonsekvenser i vardagsmönstret av skolregler: En pedagogisk och demokratisk utmaning. Utbildning & Demokrati, 16(3), 73-94.
- Thornberg, R. (2020). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologiska perspektiv. 3 upplagan. Stockholm: Liber.
- Zimmerman, F. (2019). Hur kan lärare motverka en antipluggkultur bland pojkar? Paideia, 17, 15-24.