Published 2023-09-18
Keywords
- Lekresponsiv undervisning,
- Förskola,
- Förskollärare
How to Cite
Copyright (c) 2023 Johanna Frejd, Niklas Pramling, professor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
I den här texten beskrivs hur en förskollärare tar vara på en situation där hon upptäckt att hon tidigare har ”gjort fel” och sedan mycket medvetet koordinerar flera olika resurser (gester, tal, mimik, intonation osv) för att undervisa om ett naturvetenskapligt fenomen – tromber. Poängen med texten är således att visa hur ett fel kan vändas till något som är helt rätt genom en skicklig förskollärare. Förskolläraren rör sig mellan fantasi och verklighet och använder kontrastering mellan begrepp för att synliggöra fenomenet. Analysen visar att ett identifierat ”fel” kan användas som en pedagogisk resurs.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Ekström, K. (2017). Förskolor har en utvecklad undervisning i naturkunskap. Hämtad 2 januari 2023, från https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/forskolor-har-en-utvecklad-undervisning-i-naturkunskap
- Magnusson, M., & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär. Forskning om undervisning och lärande, 7(1), 23–43.
- Marton, F., & Pang, M.-F. (2006). On some necessary conditions of learning. Journal of the Learning Sciences, 15(2), 193–220.
- Pramling, N., & Wallerstedt, C. (2019). Lekresponsiv undervisning–ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 7(1), 7-22.
- Skolinspektionen. (2017). Förskolans arbete med matematik, naturvetenskap och teknik. Hämtad 23 januari 2023 från https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2017/forskolans-arbete-med-matematik-naturvetenskap-och-teknik/
- Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. Nordisk barnehageforskning, 3(1). https://doi.org/10.7577/nbf.255