Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. : Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola
![](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/submission_5139_5232_coverImage_sv_SE.jpg)
Published 2024-01-22
Keywords
- Specialpedagogik,
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,
- Lärarutbildning,
- NPF
How to Cite
Copyright (c) 2024 Sofia Littmarck, Mathilda Hallberg
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Under hösten 2020 meddelade regeringen att ett tillägg om neuropsykiatriska svårigheter hade införts i examensmålen för lärarutbildningarna. Syftet var att stärka lärares kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter med målet att öka likvärdigheten i förskola och skola. Beslutet föregicks av ett förslag på tillägg till examensmålen som skickades ut på remiss till bland annat högskolor och universitet. Under remisstiden svarade flera lärosäten att de var kritiska mot tillägget. Analysen av remissvaren och förslaget till ändring av examensordningen visar en spänning mellan olika sätt att se på vilka perspektiv som ska råda i lärarutbildningens undervisning om elevers olikheter. Att lyfta fram en särskild grupp elever i examensmålen ansågs motverka snarare än stärka likvärdigheten i förskola och skola.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Andersson. Lotta (2020). Schooling for Pupils with Autism Spectrum Disorder: Parents' Perspectives. Journal of autism and developmental disorders, 50:12, 4356–4366.
- Arnfred, Jon & Langager, Søren. (2015). Diagnoser i skolen – elevkarakteristikker og inklusionspolitikker. I S. Brinkmann & A. Petersen. (red,). Diagnoser: perspektiver, kritik og diskussion. (s. 249-270). Aarhus: Forlaget Klim.
- Bölte, Sven, Leifler, Emma, Berggren, Steve & Borg Anna (2021). Inclusive practice for students with neurodevelopmental disorders in Sweden, Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, vol. 9, 9-15.
- Hjörne, Eva. (2016). The narrative of special education in Sweden: History and
- trends in policy and practice. Discourse: studies in the cultural politics of education,
- vol. 37, no. 4, 540–552.
- Hjörne, Eva & Säljö, Roger. (2017). Categorizing Learners Beyond
- the Classroom. I W. Stanton., K., Deoksoon. & M., Stephen. (red,). Discourses and Education. (s. 123-134). Cham: Springer International Publishing.
- Honkasilta, Juho. (2017). “Diagnosing” the need or in “need” of a diagnosis? Reconceptualizing educational need. Working with Families for Inclusive Education: Navigating Identity, Opportunity and Belonging International Perspectives on Inclusive Education, vol. 10, 123-141.
- SFS 1993:100, Högskoleförordningen.
- Michaëlsson, Madeleine. (2023). Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kunskapsområde i lärarutbildningen: Om forskningsförankring av ett nytt examensmål. I Konferens i pedagogiskt arbete, 2023: Book of abstracts (red.) Rapp D., Linköping: Linköping University Electronic Press.
- Magnússon, Gunnlauger, Göransson, Kerstin, Lindqvist Gunilla. (2019). Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden. Nordic journal of studies in educational policy, vol. 5, no. 2, 67–77.
- Nilholm, Claes. (2005). Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?. Pedagogisk Forskning i Sverige, nr 2, 124–138.
- Nilholm, Claes. (2019). En inkluderande skola: möjligheter, hinder och dilemman. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur.
- Nilholm, Claes. (2020a). Perspektiv på specialpedagogik. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur.
- Nilholm, Claes (2020b), VAD ÄR NPF-KUNSKAP? Claes Nilholms blogg, 2020-04-06, 08:51, https://mp.uu.se/web/claes-nilholms-blogg/start/-/blogs/vad-ar-npf-kunskap-
- Utbildningsdepartementet (2020). Ökad kompetens om neuropsykiatriska svårigheter och sex och samlevnad i lärarutbildningarna, (Promemoria) https://www.regeringen.se/contentassets/de59964617c042f9a6f7c83508bdb1c2/okad-kompetens-om-neuropsykiatriska-svarigheter-och-sex-och-samlevnad-i-lararutbildningarna/
- Regeringskansliet (uå a) https://www.regeringen.se/remisser/2020/01/remiss-av-promemorian-okad-kompetens-om-neuropsykiatriska-svarigheter-och-sex-och-samlevnad-i-lararutbildningarna/ (231023 kl 11.00).
- Regeringskansliet (u.å.b) https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/09/larare-ska-lara-sig-mer-om-adhd-och-andra-neuropsykiatriska-svarigheter/
- Socialstyrelsen (2022) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och
- Autism: Prioriteringsstöd till beslutsfattare och chefer. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf (231023)https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf (231023, kl. 10.30)
- Skolverket.se https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/starka-likvardigheten-i-utbildningen
- Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM),
- https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar-npf/ (hämtad 230822).
- Solvang Per. (1999). Medikalisering av problem i skolan. Locus, nr 2, 16-29.
- Tegtmejer Thyge, Hjörne Eva, Säljö Roger, (2021). ‘The ADHD diagnosis has been thrown out’: exploring the Dilemmas of diagnosing children in a school for all. International journal of inclusive education 2021, vol. 25, no. 6, 671–685.
- Österborg Wiklund, Sofia & Bertilsdotter Rosqvist Hanna. (2023). ”Nothing about us without us”: Ett neurodiversitetsperspektiv inom normkritisk pedagogik. I Björkman, L. & Sotevik, L. (red.). Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet: förskola, fritidshem och skolans tidigare år (s. 51-70). Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur.