Supporting language development in labour market activities
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5288Keywords:
Lärande på arbetsplatsen, språkutveckling, Organisera för lärandeAbstract
Work can be a key to language development, but language development does not automatically occur in and at work. This study, conducted within the framework of a ULF project, aims to develop knowledge about support for language development among migrants participating in labour market initiatives. The study focuses on support for language use and language development in relation to the social environment and working tasks. Data has been collected through observations of participants in labour market initiatives and a follow-up focus group interview. The study suggests that safe and authentic situations promote participants' opportunities for dialogue, but that such situations do not necessarily arise by themselves. Questions for a workplace to consider are how formal conversations can be organised in a way that promotes language development and how it is possible to organise activities in a way that facilitates spontaneous conversations.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Andersson, H. (2009). Interkulturell kommunikation på ett svenskt sjukhus. Fallstudier av
andraspråkstalare i arbetslivet, Uppsala University.
Barros de Alcantara Hamrin, S. (2017). Att leda mångkulturella grupper inom äldreomsorg i
Sundsvall Ledarskap och integration från ett kommunikativt perspektiv. Rapportserie: nr
34 ISBN 978-91-88025-88. ( 46.s) http://www.diva-
portal.org/smash/get/diva2:1155326/FULLTEXT01.pdf
Eskildsen, S. W. & Cadinero, T. (2015). In T, Cadierno, S. W. Eskildsen (eds.), In Usage-
based perspectives on second language learning (s. 1-16), De Gruyter Mouton.
Colliander, H. Nordmark, S. Dahlstedt, M & Fejes, A. (2022). Komvux i svenska för
invandrare: Möjliggörande eller begränsande för social inkludering? Centrum för
kommunstrategiska satsningar
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & Kultur.
Dahlin-Ivanoff, S. (2022). Fokusgruppsdiskussioner. I G. Arhne & P. Svensson (Red.)
Fokusgrupper (s.105–116). Liber.
Dahlstedt, M., Colliander, H., Gruber, S. & Rydell, M. (2020). Språket som nyckel. I M. Dahlstedt &
A. Fejes (Red.) Utbildning i migrationens tid. Viljor, organisering och villkor för inkludering (s.
43-68) Studentlitteratur.
Hamberg, L. (2015). Samverkan i och med språket Systemisk-funktionell analys av
språkanvändning i en kommunal gränsaktivitet med nyanlända flyktingar som målgrupp.
Helsingfors universitet.
Hållsten, S. (2020). Yrkesinriktad språkutbildning och kommunikativa krav i arbetslivet.
(rapport 2020:22.) Länsstyrelsen Stockholm. http://www.diva-
portal.org/smash/get/diva2:1515478/FULLTEXT02.pdf
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Nelson M. (2010). Andraspråkstalare i arbete. En språkvetenskaplig studie av kommunikation
vid ett svenskt storföretag. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet].
Persson, A. (2020). Dubbel närhet och distans behövs inom praktiknära forskning.
Pedagogisk forskning i Sverige, 25(2-3) s. 149-152.
Sandwall, K. (2013). Att hantera praktiken -om sfi-studerandes möjligheter till interaktion
och lärande på praktikplatser. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet].
Terry, G., Hayfield, N. Clarke, V. & Braun, V. (2017). Thematic Analysis. I C. Willig & W. Stainton
Rogers (red.) The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. Sage.
https://doi.org/10.4135/9781526405555
Van Lier, L. (2004). The semiotics and ecology of language learning Perception, voice, identity
and democracy, Utbildning & Demokrati 13(3) s. 79–103.
Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-
forskningssed-2024.html
Vygotsky, L. (1986). Thinking and Speech. In T. R.W. Rieber, A.S. Carton, & N. Minick (Eds.), The
collected work of L.S. Vygotsky (Vol. 1, Problems of general psychology, pp. 39-285). Plenum
Press.
Walldén, R. (2023): Adult migrants’ voices about learning and using Swedish at work placements
in basic language, Studies in the Education of Adults. DOI: 10.1080/02660830.2023.2246763
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge
University Press.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Helena Colliander

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.