Supporting language development in labour market activities

Authors

  • Helena Colliander Linköping University

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5288

Keywords:

Lärande på arbetsplatsen, språkutveckling, Organisera för lärande

Abstract

Work can be a key to language development, but language development does not automatically occur in and at work. This study, conducted within the framework of a ULF project, aims to develop knowledge about support for language development among migrants participating in labour market initiatives. The study focuses on support for language use and language development in relation to the social environment and working tasks. Data has been collected through observations of participants in labour market initiatives and a follow-up focus group interview. The study suggests that safe and authentic situations promote participants' opportunities for dialogue, but that such situations do not necessarily arise by themselves. Questions for a workplace to consider are how formal conversations can be organised in a way that promotes language development and how it is possible to organise activities in a way that facilitates spontaneous conversations.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Andersson, H. (2009). Interkulturell kommunikation på ett svenskt sjukhus. Fallstudier av

andraspråkstalare i arbetslivet, Uppsala University.

Barros de Alcantara Hamrin, S. (2017). Att leda mångkulturella grupper inom äldreomsorg i

Sundsvall Ledarskap och integration från ett kommunikativt perspektiv. Rapportserie: nr

34 ISBN 978-91-88025-88. ( 46.s) http://www.diva-

portal.org/smash/get/diva2:1155326/FULLTEXT01.pdf

Eskildsen, S. W. & Cadinero, T. (2015). In T, Cadierno, S. W. Eskildsen (eds.), In Usage-

based perspectives on second language learning (s. 1-16), De Gruyter Mouton.

Colliander, H. Nordmark, S. Dahlstedt, M & Fejes, A. (2022). Komvux i svenska för

invandrare: Möjliggörande eller begränsande för social inkludering? Centrum för

kommunstrategiska satsningar

Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & Kultur.

Dahlin-Ivanoff, S. (2022). Fokusgruppsdiskussioner. I G. Arhne & P. Svensson (Red.)

Fokusgrupper (s.105–116). Liber.

Dahlstedt, M., Colliander, H., Gruber, S. & Rydell, M. (2020). Språket som nyckel. I M. Dahlstedt &

A. Fejes (Red.) Utbildning i migrationens tid. Viljor, organisering och villkor för inkludering (s.

43-68) Studentlitteratur.

Hamberg, L. (2015). Samverkan i och med språket Systemisk-funktionell analys av

språkanvändning i en kommunal gränsaktivitet med nyanlända flyktingar som målgrupp.

Helsingfors universitet.

Hållsten, S. (2020). Yrkesinriktad språkutbildning och kommunikativa krav i arbetslivet.

(rapport 2020:22.) Länsstyrelsen Stockholm. http://www.diva-

portal.org/smash/get/diva2:1515478/FULLTEXT02.pdf

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge

University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Nelson M. (2010). Andraspråkstalare i arbete. En språkvetenskaplig studie av kommunikation

vid ett svenskt storföretag. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet].

Persson, A. (2020). Dubbel närhet och distans behövs inom praktiknära forskning.

Pedagogisk forskning i Sverige, 25(2-3) s. 149-152.

Sandwall, K. (2013). Att hantera praktiken -om sfi-studerandes möjligheter till interaktion

och lärande på praktikplatser. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet].

Terry, G., Hayfield, N. Clarke, V. & Braun, V. (2017). Thematic Analysis. I C. Willig & W. Stainton

Rogers (red.) The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. Sage.

https://doi.org/10.4135/9781526405555

Van Lier, L. (2004). The semiotics and ecology of language learning Perception, voice, identity

and democracy, Utbildning & Demokrati 13(3) s. 79–103.

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-

forskningssed-2024.html

Vygotsky, L. (1986). Thinking and Speech. In T. R.W. Rieber, A.S. Carton, & N. Minick (Eds.), The

collected work of L.S. Vygotsky (Vol. 1, Problems of general psychology, pp. 39-285). Plenum

Press.

Walldén, R. (2023): Adult migrants’ voices about learning and using Swedish at work placements

in basic language, Studies in the Education of Adults. DOI: 10.1080/02660830.2023.2246763

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge

University Press.

Downloads

Published

2025-09-23

How to Cite

Colliander, H. (2025). Supporting language development in labour market activities. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5288

Issue

Section

Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Categories