2024: Aktuellt nummer
Venue Articles

Yrkesspråk möter skolspråk – uppstår kärlek?

Håkan Johansson
Högskolan Kristianstad

Published 2024-06-18

Keywords

  • Yrkesdidaktik,
  • yrkeslärare,
  • Yrkesutbildning,
  • Yrkeskunnande

How to Cite

Johansson, H. (2024). Yrkesspråk möter skolspråk – uppstår kärlek?. Venue, (25). Retrieved from https://venue.ep.liu.se/article/view/5332

Abstract

I artikeln presenteras sju vetenskapliga studier som ställt frågor kring hur yrkesspråk används i yrkesutbildning och hur det relaterar till ett mer allmänt skolspråk. Studierna antyder att yrkeslärare i olika grad omformar yrkesspråket för att det ska vara ett funktionellt verktyg i yrkesutbildningen, och att de gör detta genom att antingen luta sig utåt mot yrket eller inåt mot skolan. Artikeln är tänkt att vara ett tankeredskap för yrkeslärares kollegiala reflektion.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Asplund, S.-B., Kontio, J., & Olin-Scheller, C. (2021). Texten bakom texten : Böcker, mobiltelefoner och manliga läsare på Bygg-och anläggningsprogrammet. I J. Kontio & S. Lundmark (Red.), Yrkesdidaktiska dilemman (s. 205-230). Natur & Kultur.
  2. Darvin, J. (2006). “On Reading Recipes and Racing Forms”—The Literacy Practices and Perceptions of Vocational Educators. Journal of Adolescent & Adult Literacy - J ADOLESC ADULT LITERACY, 50, 10-18. https://doi.org/10.1598/JAAL.50.1.2
  3. Hellne-Halvorsen, E. B. (2019). To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen: [Two contexts – two writing practices? Writing in school and enterprises of Technical and Vocational Education and Training]. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(1), 43-65. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199143
  4. Lindberg, V. (2003). Yrkesutbildning i omvandling : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer (Publication Number 64) [Doctoral thesis, comprehensive summary, HLS Förlag]. DiVA. Stockholm. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-28771
  5. Parkinson, J., Demecheleer, M., & Mackay, J. (2017). Writing like a builder: Acquiring a professional genre in a pedagogical setting. English for Specific Purposes, 46, 29-44. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.esp.2016.12.003
  6. Paul, E. (2017). Skriftbruk som yrkeskunnande i gymnasial lärlingsutbildning : Vård- och omsorgselevers möte med det arbetsplatsförlagda lärandets skriftpraktiker. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
  7. Westman, M. (2009). Skriftpraktiker i gymnasieskolan : Bygg- och omvårdnadselever skriver. Acta Universitatis Stockholmiensis.