Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter

Authors

  • Linda Lattik Ekvall IBL Linköpings universitet
  • Fredrik Jeppsson IBL Linköpings Universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5415

Keywords:

Bildlärare, Bildämnet, Bildanalys, visuellkommunikation, semiotik, skolverket

Abstract

En erfaren bildlärare behöver inte bara hantera didaktiska utmaningar och vara tydlig pedagogiskt utan hen behöver även ha en djupare förståelse för de centrala målen kopplat till bildämnet och en känsla för hur olika konstnärliga idéer relaterar till bildskapande, tekniker och olika material. En central del av detta är förmågan att kunna analysera bilder och förstå olika sätt att representera idéer visuellt. I den här artikeln tittar vi på en bilderbok och fokuserar på hur illustratören har byggt upp sina illustrationer genom olika visuella symboler och tecken. Genom att undersöka bilderna i boken ger vi exempel på hur bildlärare och bildlärarstudenter framgent kan hjälpa elever att utveckla mer analytiska färdigheter och kritiskt tänkande i sin bildundervisning.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Referenser

Björck, C. (2023). Bildundervisningens inramning påverkar elevers förståelse och genomförande. Skolverket. Stockholms universitet. Hämtad från: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/bildundervisningens-inramning-paverkar-elevers-forstaelse-och-genomforande

Bholin, P. (2021). Idébok i bild: Teman, tips & tillämpningar. Fsc.

Crowther, K. (2012). Lilla Döden hälsar på. Stockholm: Bergh.

Eriksson, Y., och Göthlund, A. (2004) Möten med bilder, Lund: studentlitteratur

J. Rakuno Gakuen Univ. (2003). Swan Culture. J.Rakuno Gakuen Univ.Journal, 28(1), 65–83.

https://core.ac.uk/download/pdf/198537896.pdf

Marner, A., Örtegren, H., & Segerholm, C. (2003). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet. Skolverket.

Nilsson, U., & Tidholm, A-C. (2003). Adjö, Herr Muffin. Bonnier Carlsen

Peirce, Charles Sanders, (1931ff): Collected papers. Cambridege, Mass.: Harvard University Press

Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 [Lgr22]. Stockholm: Fritzes.

Sonesson, G. (1988). Bildbetydelser inledning till semiotik som vetenskap. Studentlitteratur

Döden i en roddbåt med en annan person. (Bilden är digitalt editerad)

Downloads

Published

2025-01-10

How to Cite

Lattik Ekvall, L., & Jeppsson, F. (2025). Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5415

Most read articles by the same author(s)