Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5415Keywords:
Bildlärare, Bildämnet, Bildanalys, visuellkommunikation, semiotik, skolverketAbstract
En erfaren bildlärare behöver inte bara hantera didaktiska utmaningar och vara tydlig pedagogiskt utan hen behöver även ha en djupare förståelse för de centrala målen kopplat till bildämnet och en känsla för hur olika konstnärliga idéer relaterar till bildskapande, tekniker och olika material. En central del av detta är förmågan att kunna analysera bilder och förstå olika sätt att representera idéer visuellt. I den här artikeln tittar vi på en bilderbok och fokuserar på hur illustratören har byggt upp sina illustrationer genom olika visuella symboler och tecken. Genom att undersöka bilderna i boken ger vi exempel på hur bildlärare och bildlärarstudenter framgent kan hjälpa elever att utveckla mer analytiska färdigheter och kritiskt tänkande i sin bildundervisning.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Referenser
Björck, C. (2023). Bildundervisningens inramning påverkar elevers förståelse och genomförande. Skolverket. Stockholms universitet. Hämtad från: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/bildundervisningens-inramning-paverkar-elevers-forstaelse-och-genomforande
Bholin, P. (2021). Idébok i bild: Teman, tips & tillämpningar. Fsc.
Crowther, K. (2012). Lilla Döden hälsar på. Stockholm: Bergh.
Eriksson, Y., och Göthlund, A. (2004) Möten med bilder, Lund: studentlitteratur
J. Rakuno Gakuen Univ. (2003). Swan Culture. J.Rakuno Gakuen Univ.Journal, 28(1), 65–83.
https://core.ac.uk/download/pdf/198537896.pdf
Marner, A., Örtegren, H., & Segerholm, C. (2003). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet. Skolverket.
Nilsson, U., & Tidholm, A-C. (2003). Adjö, Herr Muffin. Bonnier Carlsen
Peirce, Charles Sanders, (1931ff): Collected papers. Cambridege, Mass.: Harvard University Press
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 [Lgr22]. Stockholm: Fritzes.
Sonesson, G. (1988). Bildbetydelser inledning till semiotik som vetenskap. Studentlitteratur

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Linda Lattik Ekvall

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.