Specialnummer ULF - Karlstadnoden
Detaljer gör skillnad: om att undervisa elever i att använda beskrivningar i berättelser
Categories
Published 2024-12-13
Keywords
- Skrivundervisning,
- berättelseskrivande,
- Svenskdidaktik,
- Variationsteori
How to Cite
Thorsten, A., Bohlin, S., Fornell, E., Rindert, S., & Wall, S. (2024). Detaljer gör skillnad: om att undervisa elever i att använda beskrivningar i berättelser. Venue, 26. Retrieved from https://venue.ep.liu.se/article/view/5476
Copyright (c) 2024 Anja Thorsten, Sofia Bohlin, Emma Fornell, Sofia Rindert, Sofia Wall
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Referenser
- Björk, O., & Wiksten Folkeryd, J. (2021). Emergent literary literacy. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-25. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.01.03
- Bruner, J. (2002). Making stories: Law, literature, life. New York: Farrar, Straus and Giroux.
- Carlgren. I. (2017). Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study. Malmö: Gleerups.
- Gibbons, P. (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
- Carlström, J. & Mayer, S. (2023). Resultatrapport 2023: Nationellt prov i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6. Uppsala universitet.
- Healey, B. & Gardner, P. (2021). Writing, grammar and the body: a cognitive stylistics framework for teaching upper primary narrative writing, Literacy, 55(2), 125-135. https://doi.org/10.1111/lit.12242
- Liberg, C. (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Päivi Juvonen (Red.), Språk
- och lärande. Language and Learning. ASLA:s skriftserie 22. ASLA Swedish Science Press.
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718
- Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. London, NY: Routledge.
- Rejman, K., Magnusson, U., Björklund, S., & Heilä-Ylikallio, R. (2016). Elever i årskurs 5 skriver narrativer - en analys av struktur, fiktion och värdering. I H. Höglund & R. Heilä-Ylikallio (Red.), Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik (s. 143-162). Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.
- Rose, D. & Martin, J.R. (2012). Skriva, läsa, lära. Genre, kunskap, pedagogik. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
- Thorsten, A. (2019). Att undervisa om berättelseskrivande i årskurs 3 och 4 – med variationsteorin som redskap. Nordic Journal of Literacy Research, 5(3), 82–101.
- Thorsten, A. (2024). Jag har ju bilder i huvudet så då försöker jag beskriva så mycket jag kan”– hur elever erfar beskrivningar i berättelser och vad undervisningen behöver synliggöra. Forskning om undervisning och lärande. https://doi.org/10.61998/forskul.v13i1.19339
- Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
- Vygotskij, L. (1950/ 1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
- Walldén, R. (2019). Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. (Doktorsavhandling). Malmö Högskola.
- Vygotskij, L. (1934/2001). Tänkande och språk. Lund: Daidalos AB.