Vol. 26 (2024): Specialnummer: Praktiknära forskning i samverkan: ULF Karlstadnoden
Specialnummer ULF - Karlstadnoden

Detaljer gör skillnad: om att undervisa elever i att använda beskrivningar i berättelser

Anja Thorsten
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet
Bio
Sofia Bohlin
Linköpings kommun
Emma Fornell
Norrköpings kommun
Sofia Wall
Linköpings kommun
Foto: iStock

Published 2024-12-13

Keywords

  • Skrivundervisning,
  • berättelseskrivande,
  • Svenskdidaktik,
  • Variationsteori

How to Cite

Thorsten, A., Bohlin, S., Fornell, E., Rindert, S., & Wall, S. (2024). Detaljer gör skillnad: om att undervisa elever i att använda beskrivningar i berättelser. Venue, 26. Retrieved from https://venue.ep.liu.se/article/view/5476

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Referenser
  2. Björk, O., & Wiksten Folkeryd, J. (2021). Emergent literary literacy. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-25. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.01.03
  3. Bruner, J. (2002). Making stories: Law, literature, life. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  4. Carlgren. I. (2017). Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study. Malmö: Gleerups.
  5. Gibbons, P. (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
  6. Carlström, J. & Mayer, S. (2023). Resultatrapport 2023: Nationellt prov i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6. Uppsala universitet.
  7. Healey, B. & Gardner, P. (2021). Writing, grammar and the body: a cognitive stylistics framework for teaching upper primary narrative writing, Literacy, 55(2), 125-135. https://doi.org/10.1111/lit.12242
  8. Liberg, C. (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Päivi Juvonen (Red.), Språk
  9. och lärande. Language and Learning. ASLA:s skriftserie 22. ASLA Swedish Science Press.
  10. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718
  11. Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. London, NY: Routledge.
  12. Rejman, K., Magnusson, U., Björklund, S., & Heilä-Ylikallio, R. (2016). Elever i årskurs 5 skriver narrativer - en analys av struktur, fiktion och värdering. I H. Höglund & R. Heilä-Ylikallio (Red.), Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik (s. 143-162). Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.
  13. Rose, D. & Martin, J.R. (2012). Skriva, läsa, lära. Genre, kunskap, pedagogik. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
  14. Thorsten, A. (2019). Att undervisa om berättelseskrivande i årskurs 3 och 4 – med variationsteorin som redskap. Nordic Journal of Literacy Research, 5(3), 82–101.
  15. Thorsten, A. (2024). Jag har ju bilder i huvudet så då försöker jag beskriva så mycket jag kan”– hur elever erfar beskrivningar i berättelser och vad undervisningen behöver synliggöra. Forskning om undervisning och lärande. https://doi.org/10.61998/forskul.v13i1.19339
  16. Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
  17. Vygotskij, L. (1950/ 1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
  18. Walldén, R. (2019). Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. (Doktorsavhandling). Malmö Högskola.
  19. Vygotskij, L. (1934/2001). Tänkande och språk. Lund: Daidalos AB.