Aktionsforskning för att undersöka förskolebarns möjligheter för återhämtning i förskolans miljö

Authors

  • Katharina Jacobsson Högskolan i Halmstad
  • Maria Bergen Forsberg Dalshalls Förskola
  • Kristoffer Nilsson Tallen, Eketånga Montessoriförskola
  • Evelina Stenberg Gröngölingens Förskola
  • Madilen Wahrenberg Kyrkdalens Förskola

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5507

Keywords:

Förskola, ULF, Aktionsforskning

Abstract

Artikeln belyser ett projekt där förskollärare från fyra fristående förskolor har samverkat med forskare från Högskolan i Halmstad inom ramen för ULF - Utveckling, Lärande och Forskning (Thorsten, 2021). Projektet är ett aktionsforskningsprojekt med fokus på förskolebarns möjligheter till återhämtning i form av vila och pulshöjande aktiviteter. I utvecklingsarbetet har förskolorna utgått från barnens behov och planerat aktioner utifrån det. Barn mellan fyra och sex år har deltagit och deras deltagande har varit väsentligt för projektet som bland annat har resulterat i kollegialt lärande och inneburit en förändring av lärmiljöerna där barnen erbjuds varierade lärmiljöer för återhämtning i olika former.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Barnett, L. M., Lai, S. K., Veldman, S. L., Hardy, L. L., Cliff, D. P., Morgan, P. J., & Okely, A. D. (2016). Correlates of gross motor competence in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Sports medicine, 46(11), 1663-1688.

Diener, E. (Ed.). (2009). The science of well-being: The collected works of Ed Diener (Vol. 37). Springer Science & Business Media.

Ellneby, Y. (2010). Stressade barn. Lund: Natur & kultur.

Förenta nationerna. (2015). Agenda 2030.

Heckman, J. J. (2008) Schools, skills, and synapses. Economic Inquiry, 46 (3), 289–324. ISSN 0095-2583. doi:10.1111/j.1465-7295.2008. 00163.x

Holfelder, B., & Schott, N. (2014). Relationship of fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: A systematic review. Psychology of sport and exercise, 15(4), 382-391.

Mashford-Scott, A., Church, A., & Tayler, C. (2012). Seeking children’s perspectives on their wellbeing in early childhood settings. International Journal of Early Childhood, 44(3), 231–247.

Partanen, P. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa [Elektronisk resurs]. Skolverket.

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).

Rönnerman, K. (red.) (2012). Aktionsforskning i praktiken: förskola och skola på vetenskaplig grund. (2., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Rönnerman, K. (2008). Medvetet kvalitetsarbete: en uppföljning av kursen Q i förskolan och dess inverkan på förskollärares handlingar i praktiken. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Tillgänglig via: http://www.skolverket.se/publikationer?id=4001

Skolverket. (2021). Lärmiljöer i förskolan.

Soares, C. M. M. (2021). Early childhood development in vulnerable neighborhoods: the case of São Paulo (Escola de administração de empresas de São Paulo,) [Doctoral dissertation]).

SOU 2018:19. Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Tillgänglig via: http://www.regeringen.se/statens-offentliga-utredningar/2018/03/forska-tillsammans-samverkan-for-larande-och-forbattring/

Stringer, E. (2007). Doing Action Research: A Guide for School Support Staff [Review of Doing Action Research: A Guide for School Support Staff]. Qualitative Research Journal, 7(1), 73–76. RMIT Publishing. Tillgänglig via: https://doi.org/10.3316/QRJ0701073

SFS 2010:800. Skollag. Tillgänglig via: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800 sfs-2010

Sverige. (2018) Utredningen om praktiknära skolforskning i. Forska tillsammans: samverkan för lärande och förbättring. Stockholm: Norstedts juridik.

Terjestam, Y. (2010). Mindfulness i skolan: hälsa och lärande bland barn och unga. Studentlitteratur AB.

Thorsten, A. (2021). Utveckling, lärande, forskning (ULF) i samverkan mellan akademi och skola. Venue, (20) Tillgänglig via: https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.344

UNICEF Sverige (2009). Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF Sverige.

Foto: iStock

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Jacobsson, K., Bergen Forsberg, M., Nilsson, K., Stenberg, E., & Wahrenberg, M. (2025). Aktionsforskning för att undersöka förskolebarns möjligheter för återhämtning i förskolans miljö. Venue, (28), 6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5507