Individanpassat arbetssätt – utmaningar och möjligheter

Authors

  • Karin Forslund Frykedal Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Anja Thorsten Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13212

Keywords:

Lärarutbildning, Skolutveckling

Abstract

Det har inom det svenska skolsystemet länge funnits en strävan att utveckla en skola som med hjälp av individualiserade arbetssätt ökar möjligheten för varje elev att lära och utvecklas utifrån sina förutsättningar. Individualisering är följaktligen en term som ofta används i svensk skolkontext och som begrepp finns det omskrivet i alla skolans styrdokument. Eleven i centrum har därför kommit att betraktas som ett viktigt inslag i undervisningen och i linje med det har arbetsformer som utgår från individens förutsättningar och förmågor blivit ideal.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Karin Forslund Frykedal, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

karin-forslund-frykedal1.jpg Karin Forslund Frykedal har mer än 17 års erfarenhet av att arbeta i grundskolan mot skolåren 1-9, i främst idrott, matematik och svenska. De sista åren tillsammans med barn i behov av särskilt stöd. Nu arbetar hon som lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik och forskar inom områden som grupper och sociala processer, bedömning och betygsättning vid grupparbeten samt om ledarskap och lärande inom föräldragrupper.

Anja Thorsten, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Anja Thortsen Anja Thorsten har i drygt 15 år arbetat som grundskollärare mot skolåren 1-6, i främst svenska, SO och engelska. Nu är hon doktorand vid forskarskolan Learning study – undervisningsutvecklande och ämnesdidaktisk forskning, med inriktning mot svenskdidaktik. Utöver det handleder och föreläser hon om learning study för arbetslag i Linköpings kommun.

References

Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B. & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappa, Vol. 86, 8-21

Dysthe, O. (2003). Om förhållandet mellan individ och grupp i portföljprocessen. I O. Dysthe, (red.), Dialog, samspel och lärande (s. 321-342). Lund: Studentlitteratur.

Forslund Frykedal, K. (2008). Elevers tillvägagångssätt vid grupparbete. Om ambitionsnivå och interaktionsmönster i samarbetssituationer (Doktorsavhandling, Linköpings Universitet).Hämtad från http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=13&pid=diva2:17754

Gibbons, P. (2006). Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren Studieförlag AB.

Granström, K. (2003). Arbetsformer och dynamik i klassrummet. I S. Selander (red.), Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning (s. 223-243). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.

Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.

Lo, M. L. (2012). Variation theory and the improvement of teaching and learning. (Doktorsavhandling från Göteborgs universitet). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29645/5/gupea_2077_29645_5.pdf

Marton, F. & Booth, S. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur.

Shulman, L. S. (2004). Those who understand knowledge. In Lee S Shulman, The wisdom of practice: essays on teaching, learning, and learning to teach (pp 189-212). San Francisco: Jossey-Bass.

Skolverket (2005). Om skolors olikheter och deras betydelse för elevernas studieresultat. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2009a). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2009b). IUP-processen - Arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. Stockholm: Skolverket.

Spandel, V. (1997). Reflections on portfolios. In G. D Phye, (Eds.), Handbook of academic learning. Construction of knowledge, pp. 573-591. London: Academic Press.

Söderström, Å. (2006). Att göra sina uppgifter, vara tyst och lämna in i tid. Om elevansvar i det högmoderna samhället. (Doktorsavhandling, Karlstad Universitet) Hämtad från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:6520/FULLTEXT01.pdf

Thorsten, A. (2010). Skriftliga omdömen: Om åttaåringars förmåga och möjlighet att förstå sina omdömen (magisteruppsats). Linköping: Linköpings universitet, IBL.

Vygotskij, L. S. (2001). Tänkande och språk. Göteborg: Daidalos.

Vägbanor med olika förnamn.

Downloads

Published

2013-09-19

How to Cite

Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2013). Individanpassat arbetssätt – utmaningar och möjligheter . Venue, (2), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13212