Utveckling, lärande, forskning (ULF) – i samverkan mellan akademi och skola

Authors

  • Anja Thorsten

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3440

Keywords:

samverkan, akademi, skolsamverkan

Abstract

Verksamheten i skolan kommer alltid att stöta på utmaningar, hinder och problem där det krävs ny kunskap, utveckling och förändring. Det gör att det finns stora vinster med en nära samverkan mellan universitet och skola.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Bulterman-Bos, J. (2008). Will a clinical approach make education research more rele-vant for practice? Educational Researcher, 37(7), 412–420.

Carlgren, I. (2017). Forskning som utvecklar undervisningen. I: I. Carlgren (Red.), Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study (s. 175-189). Malmö: Gleerups.

Cochran-Smith, M. & Lytle, S.,L. (2009). Inquiry as Stance, Practitioner Research for the Next Generation. New York, New York: Teachers College Press.

Rönnerman, K. (2011). Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken. Forskning om undervisning och lärande, 5, 51-62.

SOU 2018:19. Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Stockholm: Statens offentliga utredningar.

Thorsten, A. (2018). Berättelseskrivande i skolan Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande. Linköping: Linköpings unniversitet.

Van den Akker, J. (1999). Principles and Methods of Development Research. J. van den Akker: Tools in education and training. Boston: Kluwer Academic, s. 1–14.

Downloads

Published

2021-01-18

How to Cite

Thorsten, A. (2021). Utveckling, lärande, forskning (ULF) – i samverkan mellan akademi och skola. Venue, (20). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3440

Issue

Section

Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Categories

Most read articles by the same author(s)