Utveckling, lärande, forskning (ULF) – i samverkan mellan akademi och skola
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3440Keywords:
samverkan, akademi, skolsamverkanAbstract
Verksamheten i skolan kommer alltid att stöta på utmaningar, hinder och problem där det krävs ny kunskap, utveckling och förändring. Det gör att det finns stora vinster med en nära samverkan mellan universitet och skola.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bulterman-Bos, J. (2008). Will a clinical approach make education research more rele-vant for practice? Educational Researcher, 37(7), 412–420.
Carlgren, I. (2017). Forskning som utvecklar undervisningen. I: I. Carlgren (Red.), Undervisningsutvecklande forskning – exemplet Learning study (s. 175-189). Malmö: Gleerups.
Cochran-Smith, M. & Lytle, S.,L. (2009). Inquiry as Stance, Practitioner Research for the Next Generation. New York, New York: Teachers College Press.
Rönnerman, K. (2011). Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken. Forskning om undervisning och lärande, 5, 51-62.
SOU 2018:19. Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Stockholm: Statens offentliga utredningar.
Thorsten, A. (2018). Berättelseskrivande i skolan Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande. Linköping: Linköpings unniversitet.
Van den Akker, J. (1999). Principles and Methods of Development Research. J. van den Akker: Tools in education and training. Boston: Kluwer Academic, s. 1–14.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Anja Thorsten

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.