Ett fall framåt: case i förskollärarutbildningen

Authors

  • Lina Lago Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Alma Vladavic Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16514

Keywords:

Förskollärare, Lärarutbildning

Abstract

Teori och praktik beskrivs ofta som varandras motsatser. Men i förskollärares vardag är de snarare en enhet. På Linköpings universitet används case i förskollärarutbildningens första termin för att koppla samman de teoretiska delarna av utbildningen med praktiken.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lina Lago, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Lina Lago Lina Lago är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Lina forskar bl.a. om förskoleklass och skolövergångar.

Alma Vladavic, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Alma Vladavic Alma Vladavic är doktorand inom naturvetenskapernas didaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Alma har en bakgrund som förskollärare och specialpedagog.

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

References

Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. Educare, 1, 26–49.

Eriksson, Anita (2009). Om teori och praktik i lärarutbildning: en etnografisk och diskursanalytisk studie. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet.

Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner: forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Diss. Umeå: Umeå universitet.

Nordquist, Jonas, Sundberg, Kristina & Johansson, Linda (2011). Case: verktyg för professionslärande. Stockholm: Liber.

Vägskyltar som pekar mot varandra. På den ena står Teori, på den andra Praktik.

Downloads

Published

2016-11-10

How to Cite

Lago, L., Vladavic, A., & Elvstrand, H. (2016). Ett fall framåt: case i förskollärarutbildningen. Venue, (11), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16514

Issue

Section

Articles

Categories