Published 2018-10-19
Keywords
- Didaktik och lärande,
- Lärarutbildning
How to Cite
Abstract
Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas. I VISE-projektet arbetar lärare och forskare gemensamt för att skapa insikter i hur interaktiva datavisualiseringar kan bistå elever att analysera viktig fakta, skapa förståelse om vår värld och visuellt presentera dessa kunskaper.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25.
Crawford, T. (2012). What is knowledge visualization? Eight reflections on an evolving discipline. In F. T. Marchese, & E. Banissi (Eds.), Knowledge visualization currents: From text to art to culture (pp. 13-34) Springer Science & Business Media.
Ho, Q., Lundblad, P., Åström, T., & Jern, M. (2011). A web-enabled visualization toolkit for geovisual analytics visualisation and data analysis. A Web-Enabled Visualization Toolkit for Geovisual Analytics Visualisation and Data Analysis, San Francisco. doi:doi:10.1117/12.872250
Keim D., Andrienko G., Fekete JD., Görg C., Kohlhammer J., Melançon G. (2008) Visual Analytics: Definition, Process, and Challenges. In: Kerren A., Stasko J.T., Fekete JD., North C. (eds) Information Visualization. Lecture Notes in Computer Science, vol 4950. Springer, Berlin, Heidelberg
Stenliden, L (2014). Visual Storytelling interacting in School. Learning Conditions in the Social Science Classroom. Linköpings universitet
Stenliden, Nissen, J., & Bodén, U. (2017). Innovative didactic designs: visual analytics and visual literacy in school. Journal of Visual Literacy, 1-18. doi:10.1080/1051144x.2017.1404800