Att fokusera bibliotek

Authors

  • Anna-Lena Eriksson Gustavsson Institution för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1216

Keywords:

Skolbibliotek, Bibliotekarie, Lärare, Skolutveckling

Abstract

Arbetet med förankring av synen på fokusbiblioteket som en central aktör i den pedagogiska verksamheten på skolorna behöver ständigt påminnas om, stärkas och intensifieras.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Institution för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

Erikssson Gustavsson Anna-Lena Anna-Lena Eriksson Gustavssons forskning är idag inriktad mot högskole- och universitetsstuderande med skriftspråkliga svårigheter, förändrade läs- och skrivkrav och läs- och skrivmiljöer i dagens samhälle samt specialpedagogisk didaktisk forskning med inriktning mot utveckling av grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik.

References

Berg, G. (2011). Skolledarskap och skolans frirum. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2012). Att fokusera bibliotek. En uppföljning av Linköpings kommuns satsning på fokusbibliotek. Linköping: Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Rapport.

Haycock, K. (1995a). Research in Teacher-Librarianship and the Institutionalization of Change. School Library Media Quarterly, Summer, pp. 227-233.

Haycock, K. (1995b). Research Imperatives for Information Professionals: Developing Foundations for Effectiveness. School Library Media Annual, vol. 13, pp. 113-126.

Hell, M. (2011). Skolbiblioteksutveckling - skolutveckling. Lund: BTJ Förlag.

Lance, K.C., Welborn, L. & Hamilton-Pennell, C. (1993). The Impact of School Library Media Centers on Academic Acheivement. Hi Willow Research and Publishing, Castle Rock, Colorado.

Lance, K.C. (2001). Proof of the Power: Recent Research on the Impact of School Library Media Programs on the Academic Achievement of US Public School Students. ERIC, Clearinghouse on Information and Technology (BBB30993).

Linköpings kommun (2010). Inbjudan att ansöka om fokusbibliotek. Utbildnings-, kultur- och fritidsförvaltningen, Utbildningskontoret, Linköpings kommun, 2010 03 30.

Lonsdale, Michele (2003). Impact of School Libraries on Student Achievement: A Review of the Research. Australian Council for Educational Research.

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: del 1 och 2, Lgr 11.

Ontario Library Association (2006). School libraries and students achievement in Ontario. Toronto, Ontario: The Ontario Library Association.

Prestebak, J. (2001). Standards: Recipes for Serving Student Achievement. Multimedia Schools, October,  (accessed 16 October 2002)

Skollag, SFS 2010:800. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Studenter runt ett studiebord på ett bilbliotek.

Downloads

Published

2012-02-02

How to Cite

Eriksson Gustavsson, A.-L. (2012). Att fokusera bibliotek. Venue, (1), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1216

Most read articles by the same author(s)