Published 2014-05-22
Keywords
- Skolutveckling
How to Cite
Abstract
Grundskollärare har långa arbetsdagar, i genomsnitt cirka 9,5 timmar. Men genomsnittstiden säger inte mycket om hur dagarna ser ut, när olika arbetsaktiviteter genomförs under dagen, hur länge de varar, om de splittras upp av annat, om några aktiviteter är mer vanliga hos vissa lärare än andra eller hur fördelningen mellan arbetet på skolan eller i hemmet ser ut. En ökad kunskap om lärares tidsanvändning visar den komplexitet som följer med skolans vardag och möjliggör nya vägar att hantera den.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Ellegård, Kajsa (1999) A time-geographical approach to the study of everyday life of individuals – a challenge of complexity. In: GeoJournal, vol 48, no 3, 1999, special issue on Actors, activities and the geographical scene. Studies on time-geography, mobility and gender. Kluwer Academic Publishers. Dordrecht.
Hägerstrand, Torsten (1985) Time-geography: Focus on the Corporeality of Man, Society, and Environment. In: The Science and Praxis of Complexity. Tokyo: The United Nations University. pp. 193-216.
Skolverket (2013a) Lärares yrkesvardag. En nationell kartläggning av grundskollärares tidsanvändning. Skolverket Rapport 385, 2013. Stockholm.
Skolverket (2013b) En tidsgeografisk studie av strukturen i lärares vardag. Skolverkets aktuella analyser, 2013. Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer
Vrotsou, Katerina (2010) Everyday mining: exploring sequences in event-based data. Dept of Science and Technology, Linköping University. Diss. 1331. Linköping.