No. 5 (2014)
Articles

Fullt upp från morgon till kväll

Kajsa Ellegård
Institutionen för tema, Tema teknik och social förändring, Linköpings universitet
Bio
Lärarens individprojekt förvärvsarbete i skärningspunkten mellan skolans och hushållets respektive organisationsprojekt. Läraren har en inkomst från att genomföra arbetsrelaterade aktiviteter inom skolans organisationsprojekt i sitt individprojekt förvärvsarbete.
Categories

Published 2014-05-22

Keywords

  • Skolutveckling

How to Cite

Ellegård, K. (2014). Fullt upp från morgon till kväll. Venue, (5), 1–14. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1438

Abstract

Grundskollärare har långa arbetsdagar, i genomsnitt cirka 9,5 timmar. Men genomsnittstiden säger inte mycket om hur dagarna ser ut, när olika arbetsaktiviteter genomförs under dagen, hur länge de varar, om de splittras upp av annat, om några aktiviteter är mer vanliga hos vissa lärare än andra eller hur fördelningen mellan arbetet på skolan eller i hemmet ser ut. En ökad kunskap om lärares tidsanvändning visar den komplexitet som följer med skolans vardag och möjliggör nya vägar att hantera den.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Ellegård, Kajsa (1999) A time-geographical approach to the study of everyday life of individuals – a challenge of complexity. In: GeoJournal, vol 48, no 3, 1999, special issue on Actors, activities and the geographical scene. Studies on time-geography, mobility and gender. Kluwer Academic Publishers. Dordrecht.

  2. Hägerstrand, Torsten (1985) Time-geography: Focus on the Corporeality of Man, Society, and Environment. In: The Science and Praxis of Complexity. Tokyo: The United Nations University. pp. 193-216.

  3. Skolverket (2013a) Lärares yrkesvardag. En nationell kartläggning av grundskollärares tidsanvändning. Skolverket Rapport 385, 2013. Stockholm.

  4. Skolverket (2013b) En tidsgeografisk studie av strukturen i lärares vardag. Skolverkets aktuella analyser, 2013. Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer

  5. Vrotsou, Katerina (2010) Everyday mining: exploring sequences in event-based data. Dept of Science and Technology, Linköping University. Diss. 1331. Linköping.