No. 7 (2015)
Articles

Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjligheter

Anna Liisa Närvänen
Institutionen för samhällsstudier , Linnéuniversitetet
Bio
Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Tre cirklar som möts: Forskare, Praktiker, Aktionsforskning. Där cirklarna möts: Utveckling.
Categories

Published 2015-03-17

Keywords

  • Aktionsforskning,
  • Fritidshem

How to Cite

Närvänen, A. L., & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjligheter. Venue, (7), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1547

Abstract

Hur kan forskare och pedagoger tillsammans utveckla verksamheten på fritidshem? Aktionsforskning är ett sätt att gemensamt verka för verksamhetsutveckling och kvalitetsförbättring.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Aagaard  Nielsen, K. & Nielsen, Steen, B.  2006. Methodologies in Action Research. . In K. Aagaard Nielsen & L. Svensson (red.) Action and Interactive Research. Beyond practice and theory. Maastricht: Shaker Publishing.63-87.

  2. Abawi, L. 2013. School meaning systems: The symbiotic nature of culture and ’languague – in-use’. Improving Schools  16: 89-106.

  3. Hemmings, A. 2012. Four Rs for urban high school reform: Re-envisioning, reculturation, restructuring, and remoralization. Improving Schools  15: 198-210.

  4. Kemmis, S. 2010. What is to be done? The place of action research. Educational Action Research. 18: 417-427.

  5. Lgr11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

  6. Närvänen, A. & Elvstrand, H. (2014). På väg att (om)skapa fritidshemskulturer. Om visioner, gränsdragningar och identitetsarbete. Barn. Forskning om barn og barndom i norden 3: (9-25).

  7. Schön, D. 1987. Educating the reflective practitioner. San Fransisco: Jossey-Bass.

  8. Stringer, E.T. 200. Action research. (3. ed.) Los Angeles: Sage

  9. Westlander, G.  2006. Researcher Roles in Action Research. . In K. Aagaard Nielsen & L. Svensson (red.) Action and Interactive Research. Beyond practice and theory. Maastricht: Shaker Publishing. 45-61.