Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen

Authors

  • Ragnhild Löfgren Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Astrid Berg Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Martin Nelzén Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15417

Keywords:

Ämnesdidaktik, Didatik och lärande

Abstract

När studenterna får tid att resonera kring de naturvetenskapliga fenomen de observerar i laborationerna med sin lärare kan de lättare utveckla sitt eget naturvetenskapliga ”seende”. Att laborationerna filmades underlättade en gemensam diskussion vid ett senare tillfälle. Det var några av slutsatserna av ett projekt på Grundlärarprogrammet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Ragnhild Löfgren, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Ragnhild Ragnhild Löfgren, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Ragnhilds forskningsintressen berör klassrumskommunikation, uppgifter och bedömningssituationer.

Astrid Berg, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Astrid Astrid Berg, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Astrids forskningsintressen handlar om vilket innehållsligt kemilärande elever ges möjlighet att utveckla i olika undervisningspraktiker.

Martin Nelzén, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Martin Martin Nelzén, adjunkt i naturvetenskap vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Martin undervisar blivande förskollärare och grundlärare med inriktning F-3 och 4-6 i naturvetenskapliga kurser. Hans främsta intressen är biologi och exkursioner/uteverksamhet.

References

Abrahams, I. & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, 30 (14), 1945-1969.

Löfgren, R., Schoultz, J., Johnsson, K. & Domino Østergaard, L. (2014). Engagerande samtal i det naturvetenskapliga klassrummet. NorDiNa, 10(2), 130-145.

Downloads

Published

2015-09-03

How to Cite

Löfgren, R., Berg, A., & Nelzén, M. (2015). Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen . Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15417

Most read articles by the same author(s)