Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15417Keywords:
Ämnesdidaktik, Didatik och lärandeAbstract
När studenterna får tid att resonera kring de naturvetenskapliga fenomen de observerar i laborationerna med sin lärare kan de lättare utveckla sitt eget naturvetenskapliga ”seende”. Att laborationerna filmades underlättade en gemensam diskussion vid ett senare tillfälle. Det var några av slutsatserna av ett projekt på Grundlärarprogrammet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Abrahams, I. & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, 30 (14), 1945-1969.
Löfgren, R., Schoultz, J., Johnsson, K. & Domino Østergaard, L. (2014). Engagerande samtal i det naturvetenskapliga klassrummet. NorDiNa, 10(2), 130-145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2015 Löfgren, Berg, Nelzén

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ragnhild Löfgren, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Ragnhilds forskningsintressen berör klassrumskommunikation, uppgifter och bedömningssituationer.
Astrid Berg, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Astrids forskningsintressen handlar om vilket innehållsligt kemilärande elever ges möjlighet att utveckla i olika undervisningspraktiker.
Martin Nelzén, adjunkt i naturvetenskap vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Martin undervisar blivande förskollärare och grundlärare med inriktning F-3 och 4-6 i naturvetenskapliga kurser. Hans främsta intressen är biologi och exkursioner/uteverksamhet.