No. 9 (2015)
Articles

Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen

Ragnhild Löfgren
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Astrid Berg
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Martin Nelzén
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio

Published 2015-09-03

Keywords

  • Ämnesdidaktik,
  • Didatik och lärande

How to Cite

Löfgren, R., Berg, A., & Nelzén, M. (2015). Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen . Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15417

Abstract

När studenterna får tid att resonera kring de naturvetenskapliga fenomen de observerar i laborationerna med sin lärare kan de lättare utveckla sitt eget naturvetenskapliga ”seende”. Att laborationerna filmades underlättade en gemensam diskussion vid ett senare tillfälle. Det var några av slutsatserna av ett projekt på Grundlärarprogrammet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Abrahams, I. & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, 30 (14), 1945-1969.

  2. Löfgren, R., Schoultz, J., Johnsson, K. & Domino Østergaard, L. (2014). Engagerande samtal i det naturvetenskapliga klassrummet. NorDiNa, 10(2), 130-145.