No. 10 (2016)
Articles

Att hitta kärnan i fritidspedagogik

Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Åsa Nilsson
Svärtingehus skola, Svärtinge
Martin Voogand
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Ingela Rondahl-Johansson
Svärtingehus skola, Svärtinge
Ann Vestergren
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Therese Hjertqvist
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Maria Näsberg Lund
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Stefan Bohlin
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Jenny Hultberg
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio
Anna Brorsson
Svärtingehus skola, Svärtinge
Bio

Published 2016-02-04

Keywords

  • Fritidshem,
  • Aktionsforskning,
  • Skolutveckling

How to Cite

Elvstrand, H., Nilsson, Åsa, Voogand, M., Rondahl-Johansson, I., Vestergren, A., Hjertqvist, T., Näsberg Lund, M., Bohlin, S., Hultberg, J., & Brorsson, A. (2016). Att hitta kärnan i fritidspedagogik. Venue, (10), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1652

Abstract

Vad är fritidshemmets uppdrag och hur kan vi gemensamt formulera en fritidspedagogisk kärna? Det är frågor vi pedagoger ställer oss i ett pågående aktionsforskningsprojekt på Svärtingehus fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Elvstrand, H (2013). Den villkorade delaktigheten. I M: Jenssen & A. Fjällhed (red) Barns livsvillkor: i mötet mellan skola och fritidshem. Studentlitteratur: Lund.

  2. Närvänen, AL. & Elvstrand, H. (2014). På väg att (om)skapa fritidshemskulturer: Om visioner och gränsdragningar och identitetsarbete. Barn, 3, 9–27.

  3. Pihlgren, A. (2014). Fritidshemmets didaktik. Studentlitteratur: Lund.

  4. Saar, T., Löfdahl, A. & Hjalmarsson, M. (2012).  Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem, Nordisk barnehageforskning, 5, 1–13.

  5. Skolverket. (2011). Lgr11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

  6. Skolverket. (2014). Skolverkets Allmänna råd. Stockholm: Skolverket.