No. 10 (2016)
Articles

Förskolebarn använder mätning i legoleken

Anders Albinsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Joakim Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Maria Simonsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Legobitar som mätband.

Published 2016-02-18

Keywords

  • Förskolan,
  • Lek,
  • Ämnesdidaktik,
  • Didaktik och lärande

How to Cite

Albinsson, A., Samuelsson, J., & Simonsson, M. (2016). Förskolebarn använder mätning i legoleken. Venue, (10), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1653

Abstract

I legoleken använder förskolebarn mätning på många olika sätt. De växlar mellan olika mätredskap och måttenheter, beroende på kontext och önskat mätresultat. Genom mätningar löser barnen problem i legoleken. Mätresultatet kommuniceras genom att visa, förklara och argumentera med matematiska begrepp.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Ahlberg, A. (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur.

  2. Björklund, C. (2013). Vad räknas i förskolan? Matematik 3–5 år. Lund: Studentlitteratur.

  3. Carruthers, E. & Worthington, M. (2006). Children’s Mathematics. Making marks, making meaning. London: Paul Chapman Publishing Ltd.  

  4. Solem, H.I. & Reikerås, L.E. K. (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur.

  5. Sterner, G. (2006). Språk, kommunikation och representation, I E Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.). Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.

  6. Sterner, G. & Johansson, B. (2006). Räkneord, uppräkning och taluppfattning, I E. Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.), Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.