No. 11 (2016)
Articles

”Man ser på kroppen att de hör pulsen”

Pernilla Ahlstrand
Per Brahe gymnasiet, Jönköping
Bio
Musiklektion.

Published 2016-11-24

Keywords

  • Grundskola,
  • Learning study,
  • Skolutveckling,
  • Didaktik och lärande

How to Cite

Ahlstrand, P. (2016). ”Man ser på kroppen att de hör pulsen” . Venue, (11), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16515

Abstract

Sju grundskolelärare i musik har arbetat med learning study för att undersöka lärandeobjektet sväng i olika rytmiska mönster. Studien visar hur undervisning har designats för att ge eleverna möjligheter att känna pulsen i kroppen och utveckla tajming. I den här artikeln fokuseras och diskuteras resultaten av genomförd studie.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Ahlstrand, Pernilla (2014). Att kunna lyssna med kroppen: En studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater. Stockholm: Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet.https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735064/FULLTEXT01.pdf

  2. Ahlstrand, Pernilla (2015). Learning study i dans. Venue. Linköping: Linköpings universitet. Tillgänglig: http://liu.se/venue/learning-study-i-dans

  3. Carlgren, Ingrid & Nyberg, Gunn (2015). Från ord till rörelser och dans – en analys av rörelsekunnandet i en dansuppgift. I: Forskning om undervisning och lärande: Stockholm: Stockholm: Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet. http://www.forskul.se/tidskrift/nummer14/fran_ord_till_rorelser_och_dans___en_analys_av_rorelsekunnandet_i_en_dansuppgift

  4. Echevarría, Christina, Magnusson, Jonas & Maunula, Tuula (2011) (red.). Learning study – undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur.

  5. Marton, Ference. (2005). Om praxisnära grundforskning. I Vetenskapsrådet: Forskning av denna världen II – Om teorins roll i praxisnära forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. (s. 105‐136).

  6. Pang, Ming Fai & Lo, Mun Ling (2012). Learning study: Helping teachers to use theory, develop professionally, and produce new knowledge to be shared. Instructional Science. Volume 40, Issue 3, 589-606.

  7. Runesson, Ulla (2011). Lärares kunskapsarbete – exemplet learning study. I: Forskning om undervisning och lärande: Stockholm: Stockholm: Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.

  8. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2016). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575