Familjeaktiv inskolning i förskolan – nya roller för förskolepedagoger

Authors

  • Ingrid Karlsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1879

Keywords:

Samspel kring elever och lärande

Abstract

När inskolning av barn i förskolan på betydande sätt förändras, uppstår behov av nya förhållningssätt till barn och föräldrar. Nya professionella roller för förskolepedagoger (förskollärare och barnskötare) skapas. Dessa roller skiljer sig betydligt från de roller som intogs tidigare. Denna artikel fokuserar dessa nya pedagogroller och deras betydelse mot bakgrund av tidigare former av inskolningsmodell (er).

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Ingrid Karlsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Ingrid Karlsson Ingrid Karlsson är universitetslektor på institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet.

References

Abramssen, G. (2006). En god start i förskolan – tolerans för tårar vid avsked och tid till det nödvändiga, sid 64-75. I Lökken, Gunvor; Haugen, Synnöve & Röthle, Monika (Red.) Småbarnspedagogik: Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt. Stockholm: Liber.

Hansen, S., & Forsberg., L. (2017). Allmändidaktik. Studentlitteratur AB

Bartholdsson, Å. (2008) Med facit i hand: Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i svensk skola. Avhandling: Stockholms universitet

Markström, A.-M., & Simonsson, M. (2017). Introduction to preschool?: strategies for managing the gap between home and preschool. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1–10. https://doi.org/10.1080/20020317.2017.1337464

Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.]. Stockholm: Skolverket

Simonsson, M. (2018). Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolning i förskolan. Venue  https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/foraldraidentiteter-som-skapas-och-formas-under-inskolningen-i-forskolan?l=sv Preschool 20180608 12:07

Simonsson, M., & Karlsson, I. (2013). A New Pedagogic Practice in Introduction to the Swedish Changing Subject Positions (s. 230–231). Presenterad vid Joint ”7th SELF Biennial International Conference” and ”ERAS Conference”, 9–11 September 2013, Singapore.

Sjöberg, L. (2011) Den styrda läraren. Pedagogiska magasinet, 20180608 11:41       https://pedagogiskamagasinet.se/den-styrda-lararen/

Downloads

Published

2018-12-06 — Updated on 2025-08-04

Versions

How to Cite

Karlsson, I. (2025). Familjeaktiv inskolning i förskolan – nya roller för förskolepedagoger. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1879 (Original work published December 6, 2018)