No. 15 (2019)
Articles

Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?

Marie Karlsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Fredrik Jeppsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio

Published 2019-11-08

Keywords

  • Didaktik och lärande,
  • Fritidspedagogik,
  • Teknik

How to Cite

Karlsson, M., & Jeppsson, F. (2019). Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?. Venue, (15), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19812

Abstract

I de senaste styrdokumenten för fritidshem framgår att fritidshem ska bedriva undervisning samt att det finns ett kompletterande uppdrag där verksamheten ska planeras och genomföras så att eleverna tränar vissa förmågor. Men undervisning är inte detsamma som lärande. Om undervisningen ska bidra till lärande måste fritidsläraren vara medveten om hur elever lär sig, besitta vissa ämneskunskaper samt bedriva en undervisning som ökar elevers förståelse. Denna artikel baseras på ett empiriskt material som samlades in till en studie inom ramen för en masterkurs i yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Amin, T. G., Jeppsson, F., & Haglund, J. (2015). Conceptual metaphor and embodied cognition in science learning: introduction to special issue. International Journal of Science Education, 37(5-6), 745-758

  2. Arenhill Beckman, M & Rydstedt A, (2011) Lärande på fritidshemmet. I M, Holmqvist. (red,). Skolan och läraruppdraget: att bli och vara lärare ( s.41-52 ). Lund: Studentlitteratur
  3. Glenberg, A. M. (2008). Embodiment for education. I P. Calvo & T. Gomila (red.) Handbook of cognitive science: An embodied approach (s. 355–372). Oxford: Elsevier Science
  4. Hansson S.O. (2013) What is technological knowledge. I I-B Skogh & M.J.De Vries, (red,). Technology teachers as researchers: philosophical and empirical technology education studies in the Swedish TUFF Research School (s.17-31) Rotterdam: Sense Publishers.
  5. Jeppsson, F. (2017). Kroppsligt förankrad kognition. Venue. Retrieved 16 November, 2014, Tillgänglig via: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv
  6. Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (2017). “Wow, it turned out red! First, a little yellow, and then red!” 1st-Graders’ Work With an Infrared Camera. Journal of Research in Childhood Education, 31(4), 581-596.
  7. Johansson, M., & Sandström, M. (2015). Undervisa i teknik : för lärare F-6. Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015
  8. Skogh I-B (2015) Uppdrag: Teknikmedvetna barn. I A S, Pihlgren, (red,). Fritidshemmet och skolan: det gemensamma uppdraget ( s.303-321 ) Lund: Studentlitteratur
  9. Skolinspektionen (2014) Teknik – gör det osynliga synligt, Stockholm: Skolinspektionen
  10. Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. Stockholm: Skolinspektionen
  11. Skolverket (2017) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017. (2017). Stockholm: Skolverket: Wolters Kluwer [distributör], 2017
  12. Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö : Gleerup, 2015