Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?

Authors

  • Marie Karlsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
  • Fredrik Jeppsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19812

Keywords:

Didaktik och lärande, Fritidspedagogik, Teknik

Abstract

I de senaste styrdokumenten för fritidshem framgår att fritidshem ska bedriva undervisning samt att det finns ett kompletterande uppdrag där verksamheten ska planeras och genomföras så att eleverna tränar vissa förmågor. Men undervisning är inte detsamma som lärande. Om undervisningen ska bidra till lärande måste fritidsläraren vara medveten om hur elever lär sig, besitta vissa ämneskunskaper samt bedriva en undervisning som ökar elevers förståelse. Denna artikel baseras på ett empiriskt material som samlades in till en studie inom ramen för en masterkurs i yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Marie Karlsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Marie Karlsson Marie Karlsson är universitetsadjunkt, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.

Fredrik Jeppsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

fredrik-jeppsson-DSF4549.jpgFredrik Jeppsson är lektor och docent i naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.

References

Amin, T. G., Jeppsson, F., & Haglund, J. (2015). Conceptual metaphor and embodied cognition in science learning: introduction to special issue. International Journal of Science Education, 37(5-6), 745-758

Arenhill Beckman, M & Rydstedt A, (2011) Lärande på fritidshemmet. I M, Holmqvist. (red,). Skolan och läraruppdraget: att bli och vara lärare ( s.41-52 ). Lund: Studentlitteratur

Glenberg, A. M. (2008). Embodiment for education. I P. Calvo & T. Gomila (red.) Handbook of cognitive science: An embodied approach (s. 355–372). Oxford: Elsevier Science

Hansson S.O. (2013) What is technological knowledge. I I-B Skogh & M.J.De Vries, (red,). Technology teachers as researchers: philosophical and empirical technology education studies in the Swedish TUFF Research School (s.17-31) Rotterdam: Sense Publishers.

Jeppsson, F. (2017). Kroppsligt förankrad kognition. Venue. Retrieved 16 November, 2014, Tillgänglig via: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv

Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (2017). “Wow, it turned out red! First, a little yellow, and then red!” 1st-Graders’ Work With an Infrared Camera. Journal of Research in Childhood Education, 31(4), 581-596.

Johansson, M., & Sandström, M. (2015). Undervisa i teknik : för lärare F-6. Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015

Skogh I-B (2015) Uppdrag: Teknikmedvetna barn. I A S, Pihlgren, (red,). Fritidshemmet och skolan: det gemensamma uppdraget ( s.303-321 ) Lund: Studentlitteratur

Skolinspektionen (2014) Teknik – gör det osynliga synligt, Stockholm: Skolinspektionen

Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. Stockholm: Skolinspektionen

Skolverket (2017) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017. (2017). Stockholm: Skolverket: Wolters Kluwer [distributör], 2017

Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö : Gleerup, 2015

Downloads

Published

2019-11-08

How to Cite

Karlsson, M., & Jeppsson, F. (2019). Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?. Venue, (15), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19812

Most read articles by the same author(s)