Öva och pröva - Hur kan fritidspedagogik stärka teknikundervisningen?
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19812Keywords:
Didaktik och lärande, Fritidspedagogik, TeknikAbstract
I de senaste styrdokumenten för fritidshem framgår att fritidshem ska bedriva undervisning samt att det finns ett kompletterande uppdrag där verksamheten ska planeras och genomföras så att eleverna tränar vissa förmågor. Men undervisning är inte detsamma som lärande. Om undervisningen ska bidra till lärande måste fritidsläraren vara medveten om hur elever lär sig, besitta vissa ämneskunskaper samt bedriva en undervisning som ökar elevers förståelse. Denna artikel baseras på ett empiriskt material som samlades in till en studie inom ramen för en masterkurs i yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Amin, T. G., Jeppsson, F., & Haglund, J. (2015). Conceptual metaphor and embodied cognition in science learning: introduction to special issue. International Journal of Science Education, 37(5-6), 745-758
Arenhill Beckman, M & Rydstedt A, (2011) Lärande på fritidshemmet. I M, Holmqvist. (red,). Skolan och läraruppdraget: att bli och vara lärare ( s.41-52 ). Lund: Studentlitteratur
Glenberg, A. M. (2008). Embodiment for education. I P. Calvo & T. Gomila (red.) Handbook of cognitive science: An embodied approach (s. 355–372). Oxford: Elsevier Science
Hansson S.O. (2013) What is technological knowledge. I I-B Skogh & M.J.De Vries, (red,). Technology teachers as researchers: philosophical and empirical technology education studies in the Swedish TUFF Research School (s.17-31) Rotterdam: Sense Publishers.
Jeppsson, F. (2017). Kroppsligt förankrad kognition. Venue. Retrieved 16 November, 2014, Tillgänglig via: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv
Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (2017). “Wow, it turned out red! First, a little yellow, and then red!” 1st-Graders’ Work With an Infrared Camera. Journal of Research in Childhood Education, 31(4), 581-596.
Johansson, M., & Sandström, M. (2015). Undervisa i teknik : för lärare F-6. Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015
Skogh I-B (2015) Uppdrag: Teknikmedvetna barn. I A S, Pihlgren, (red,). Fritidshemmet och skolan: det gemensamma uppdraget ( s.303-321 ) Lund: Studentlitteratur
Skolinspektionen (2014) Teknik – gör det osynliga synligt, Stockholm: Skolinspektionen
Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. Stockholm: Skolinspektionen
Skolverket (2017) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017. (2017). Stockholm: Skolverket: Wolters Kluwer [distributör], 2017
Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö : Gleerup, 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2019 Karlsson, Jeppsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.