No. 16 (2019): Pedagogiskt arbete
Articles

”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola

Lina Lago
Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden
Bio
Helene Elvstrand
Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden
Bio

Published 2019-11-22

Keywords

  • Samspel kring elever och lärande,
  • Fritidspedagogik

How to Cite

Lago, L., & Elvstrand, H. (2019). ”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19813

Abstract

Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten förd denna artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2018). Samverkan och övergångar mellan förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola. Stockholm: Skolverket.

  2. Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2019). Do they have a choice?: Pupils’ choices at LTCs in the intersection between tradition, values and new demands. Education Inquiry. DOI: 10.1080/20004508.2019.1656505

  3. Granström. Kjell. (2003). Om vuxnas samarbete och kompensationsutnyttjande. I B. Lidholt, K. Granström, E. Ahlstrand & A. Arnqvist (red.). Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling (s. 12-28). Skolverket: Stockholm.

  4. Lago, Lina, Ackesjö, Helena & Persson, Sven. (2018). Erkännandets dynamik: Förskoleklasslärares tolkningar av ny läroplanstext. Educare, 2018(1), s. 7-25.

  5. Munkhammar, Ingmarie (2001). Från samverkan till integration: arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar: En studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan. (Diss.) Luleå: Luleå Universitet.

  6. Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. Stockholm: Skolverket.