Kunskapsbedömning genom validering – att ge erkännande åt vuxnas lärande

Authors

  • Per Andersson

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.2222

Keywords:

validering, bedömning, betygsättning, vuxnas lärande

Abstract

Validering är en form av kunskapsbedömning som i första hand riktar sig till vuxna. Den erbjuder möjligheten att få erkännande för sina kunskaper även om de har utvecklats på andra sätt än genom utbildning. Vad är validering? Varifrån kommer intresset för denna företeelse? Hur kan utvecklingen komma att se ut när det gäller validering?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Andersson, Per & Fejes, Andreas. (2010). Kunskapers värde: Validering i teori och praktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur.

Breier, Mignonne. (2005). A disciplinary-specific approach to the recognition of prior informal experience in adult pedagogy: ‘rpl’ as opposed to ‘RPL’. Studies in Continuing Education, 27(1), 51–65.

SFS. (2010:800). Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Läroplan för vuxenutbildningen. Reviderad 2017. Stockholm: Skolverket.

Utbildningsdepartementet. (1996). En strategi för kunskapslyft och livslångt lärande. SOU 1996:27. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Valideringsdelegationen. (2019). Validering – för kompetensförsörjning och livslångt lärande. SOU 2019:69. Stockholm: Valideringsdelegationen.

Downloads

Published

2020-05-19

How to Cite

Andersson, P. (2020). Kunskapsbedömning genom validering – att ge erkännande åt vuxnas lärande. Venue, (18). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.2222