This is an outdated version published on 2020-08-13. Read the most recent version.

Extra anpassningar i skolan ur speciallärares och specialpedagogers perspektiv

Authors

  • Kristin Westerholm
  • Tove Mattsson
  • Henrik Lindqvist

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3183

Keywords:

Specialpedagogik, Anpassningar, Speciallärare, Extra anpassningar, Särskilt stöd, Specialpedagog, Respons To Intervention

Abstract

Extra anpassningar ska kopplas till lärares ordinarie undervisning i klassrummet, snarare än till ett specialiserat och exkluderat särskilt stöd. Speciallärare och specialpedagoger är nyckelpersoner i arbetet med extra anpassningar, både i arbetet direkt med elever men också indirekt, genom stöd till lärare. I denna studie har vi uppmärksammat speciallärares och specialpedagogers specifika erfaren­heter av arbete med extra anpassningar. Det som framkommer är att extra anpassningar är en insats som deltagarna har tilltro till. Samtidigt framställs arbetet med extra anpassningar som komplext att tolka och att ge lärare stöd i. Ett möjligt sätt att tydliggöra specialfunktionens arbete är att använda sig av den organisatoriska stödstrukturen Respons To Intervention (RTI) som ramverk.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

Ds (2013:50). Till statsrådet Jan Björklund (Departementspromemoria) Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Grosche, M., & Volpe, R. J. (2013). Response-to-intervention (RTI) as a model to facilitate inclusion for students with learning and behaviour problems. European Journal of Special Needs Education, 28(3), 254-269.

Kurth, J. A., & Keegan, L. (2014). Development and Use of Curricular Adaptations for Students Receiving Special Education Services. Journal of Special Education, 48(3), 191-203.

Lindqvist, G. (2013). SENCOs: vanguards or in vain? Journal of Research in Special Educational Needs, 13(3), 198-207.

Prop. (2013/14:160). Tid för undervisning – lärares arbete med stöd, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Sandström, M., Lindqvist, G., & Klang, N. (2017) På spaning efter ”superläraren” – om synen på stödinsatser i skolan i relation till visionen om ökad inkludering. I A. Garpelin & A. Sandberg (red.) Barn och unga i skola och samhälle (s. 178-199).

SFS (1993:100). Högskoleförordning. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

SFS (2010:800). Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Skolinspektionen (2016). Skolans arbete med extra anpassningar. Dnr 2015:2217. Stockholm: Skolinspektionen.

Skolverket (2014). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Allmänna råd och kommentarer. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2016). Tillgängliga lärmiljöer? En nationell studie av skolhuvudmännens arbete för grundskoleelever med funktionsnedsättning. (Rapporter, 440). Stockholm: Skolverket.

von Ahlefeld Nisser, D. (2014). Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag-skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik. Nordic studies in education, 34(04), 246-264.

Published

2020-08-13

Versions

How to Cite

Westerholm, K., Mattsson, T., & Lindqvist, H. (2020). Extra anpassningar i skolan ur speciallärares och specialpedagogers perspektiv. Venue, (18). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3183