
Published 2023-04-03
Keywords
- Elever,
- prestationer,
- emotioner
How to Cite
Copyright (c) 2023 Håkan Löfgren

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet. En slutsats vi drar är att fler skolor bör analysera sin egen praktik angående emotioner i relation med bedömningstillfällen och att den metod lärare och forskare utvecklat i detta projekt ger gott stöd i ett sådant arbete. Det kan få stor betydelse för lärares arbete och för elevers lust att lära och prestera i skolan.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Bamberg, M. (1997). Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, 7(1-4), 335-342.
- Ezzy, D. (2001). Narrating unemployment. Aldershot: Ashgate
- Mishler, E. G. (1999). Storylines: Craftartists’ narratives of identity.
- Harvard: Harvard University Press.
- Vogl, E. & Pekrun, R. (2016). Emotions That Matter to Achievement: Student Feelings About Assessment. In T.L. Brown & L.R. Harris (Eds.) Handbook of Human and Social Conditions in Assessment. London: Routlegde.