Starka känslor

en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

Authors

  • Håkan Löfgren Linköpings universitet
  • Caroline Faleström
  • Linda Råbesjö
  • Britta Stafstedt
  • Lars Strömberg
  • Patrik Finnberg
  • Josefine Selberg
  • Susanne Dahlborg
  • Anders Hallqvist
  • Agneta Grönlund

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4206

Keywords:

Elever, prestationer, emotioner

Abstract

I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet. En slutsats vi drar är att fler skolor bör analysera sin egen praktik angående emotioner i relation med bedömningstillfällen och att den metod lärare och forskare utvecklat i detta projekt ger gott stöd i ett sådant arbete. Det kan få stor betydelse för lärares arbete och för elevers lust att lära och prestera i skolan.

 

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Bamberg, M. (1997). Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, 7(1-4), 335-342.

Ezzy, D. (2001). Narrating unemployment. Aldershot: Ashgate

Mishler, E. G. (1999). Storylines: Craftartists’ narratives of identity.

Harvard: Harvard University Press.

Vogl, E. & Pekrun, R. (2016). Emotions That Matter to Achievement: Student Feelings About Assessment. In T.L. Brown & L.R. Harris (Eds.) Handbook of Human and Social Conditions in Assessment. London: Routlegde.

Downloads

Published

2023-04-03

How to Cite

Löfgren, H., Faleström, C., Råbesjö, L., Stafstedt, B., Strömberg, L., Finnberg, P., Selberg, J., Dahlborg, S., Hallqvist, A., & Grönlund, A. (2023). Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer. Venue, (23). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4206

Issue

Section

Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Categories

Most read articles by the same author(s)