Vol. 23 (2023): Utbildning, lärande, forskning (ULF)
Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

Håkan Löfgren
Linköpings universitet

Published 2023-04-03

Keywords

  • Elever,
  • prestationer,
  • emotioner

How to Cite

Löfgren, H., Faleström, C., Råbesjö, L., Stafstedt, B., Strömberg, L., Finnberg, P., Selberg, J., Dahlborg, S., Hallqvist, A., & Grönlund, A. (2023). Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer. Venue, 23. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4206

Abstract

I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet. En slutsats vi drar är att fler skolor bör analysera sin egen praktik angående emotioner i relation med bedömningstillfällen och att den metod lärare och forskare utvecklat i detta projekt ger gott stöd i ett sådant arbete. Det kan få stor betydelse för lärares arbete och för elevers lust att lära och prestera i skolan.

 

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bamberg, M. (1997). Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, 7(1-4), 335-342.
  2. Ezzy, D. (2001). Narrating unemployment. Aldershot: Ashgate
  3. Mishler, E. G. (1999). Storylines: Craftartists’ narratives of identity.
  4. Harvard: Harvard University Press.
  5. Vogl, E. & Pekrun, R. (2016). Emotions That Matter to Achievement: Student Feelings About Assessment. In T.L. Brown & L.R. Harris (Eds.) Handbook of Human and Social Conditions in Assessment. London: Routlegde.