Starka känslor
en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4206Keywords:
Elever, prestationer, emotionerAbstract
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet. En slutsats vi drar är att fler skolor bör analysera sin egen praktik angående emotioner i relation med bedömningstillfällen och att den metod lärare och forskare utvecklat i detta projekt ger gott stöd i ett sådant arbete. Det kan få stor betydelse för lärares arbete och för elevers lust att lära och prestera i skolan.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bamberg, M. (1997). Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, 7(1-4), 335-342.
Ezzy, D. (2001). Narrating unemployment. Aldershot: Ashgate
Mishler, E. G. (1999). Storylines: Craftartists’ narratives of identity.
Harvard: Harvard University Press.
Vogl, E. & Pekrun, R. (2016). Emotions That Matter to Achievement: Student Feelings About Assessment. In T.L. Brown & L.R. Harris (Eds.) Handbook of Human and Social Conditions in Assessment. London: Routlegde.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Håkan Löfgren

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.