2024: Aktuellt nummer
Venue Articles

Att verka som specialpedagog: Ett uppdrag under förhandling

Henrik Lindqvist
Linköpings universitet

Published 2024-01-31

Keywords

  • Specialpedagog,
  • Specialpedagogik

How to Cite

Franzén, A., Ek Andersson, J., & Lindqvist, H. (2024). Att verka som specialpedagog: Ett uppdrag under förhandling. Venue, (25). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5116

Abstract

Specialpedagogens uppdrag och roll innefattar många olika ansvarsområden och arbetsuppgifter. Rektor är den som sätter ramar och därmed också skapar förutsättningar för hur det specialpedagogiska arbetet ska utformas på den skola där specialpedagogen är verksam. Det verkar vanligt att specialpedagoger själva är med och skriver sina egna arbetsbeskrivningar. Specialpedagogers uppdrag kan därmed komma att bli format i förhandlingen som sker mellan rektor och specialpedagog. Denna artikel tar utgångspunkt i ett examensarbete av Franzén och Ek Andersson (2023) för att diskutera rollen som en specialpedagog kan få på en skola.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Burton, D., & Goodman, R. (2011). Perspectives of SENCOs and support staff in England and their roles, relationships and capacity to support inclusive practice for students with behavioral emotional and social difficulties. Pastoral Care in Education, 29(2), 133–149. https://doi.org/10.1080/02643944.2011.573492
  2. Hylander, I., & Guvå, G. (2017). Elevhälsa som främjar lärande: om professionellt samarbete i retorik och praktik. Lund: Studentlitteratur.
  3. Lindqvist, G. (2013). Who Should Do What To Whom? Occupational Groups´ View on Special Needs. [Doktorsavhandling, Jönköping University]. FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)
  4. Lindqvist, H. & Holmström Wirf, L. (2016). Perspektiv på specialpedagogisk verksamhet. I A-L. Eriksson Gustavsson, K. Forslund Frykedal & M. Samuelsson (Red.), Specialpedagogik – i, om, för och med praktiken (s. 13–19). Stockholm: Liber.
  5. Lindqvist, H., Thornberg, R., & Lindqvist, G. (2021). Experiences of a dual system: Motivation for teachers to study special education. European Journal of Special Needs Education, 36(5), 743-757.
  6. Lindqvist, M. (2017). Elevhälsoarbete för specialpedagoger - en handbok. Studentlitteratur.
  7. Malmgren Hansen, A. (2002). Specialpedagoger-nybyggare i skolan. Doktorsavhandling, Stockholms universitet.
  8. Möllås, Gunvie, Gustafson, Katarina, Klang, Nina & Göransson, Kerstin (2017). Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken. En analys av sex fallstudier. Karlstad: Karlstad Universitet.
  9. Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
  10. Runström Nilsson, P. (2017). Elevhälsa: samverka, förebygga, bygga. Malmö: Gleerups Utbildning.
  11. SFS 1993:100. Utbildningsdepartementet. Stockholm
  12. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100
  13. Utbildningsdepartementet. (2021). Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven-aktivt stöd- och elevhälsoarbete samt stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (SOU, 2021:11). Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven – aktivt stöd- och elevhälsoarbete samt stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning - Regeringen.se