Folkhögskolans studieomdöme

Authors

  • Per Andersson Linköpings Universitet
  • Christian Holm Valla folkhögskola
  • Björn Aldén Marieborgs folkhögskola

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5486

Keywords:

folkhögskola, bedömning, studieomdöme, allmän kurs

Abstract

Studieomdömet är den samlade bedömning som görs av deltagare på folkhögskolans allmänna kurs vad gäller deras studieförmåga, alltså förutsättningar att klara av studier på nästa nivå, och det fungerar som urvalsinstrument inom en särskild urvalsgrupp vid ansökan till högskolan. I denna artikel presenteras resultat från ett projekt som prövat en metod för att introducera deltagare på allmän kurs i vad studieomdömet innebär och hur det sätts. Deltagarnas erfarenheter har följts upp genom enkäter före och efter genomförandet samt intervjuer i anslutning till att studieomdömet sätts i slutet av terminen. Deltagarna ger uttryck för ökad kunskap om och förståelse för omdömessättningen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Christian Holm, Valla folkhögskola

Lärare på Valla folkhögskola

Björn Aldén, Marieborgs folkhögskola

Lärare och verksamhetsledare på Marieborgs folkhögskola

References

Andersson, Eva, Larson, Monica & Wärvik, Gun-Britt. (2000). Vem är folkhögskolans studieomdömen bra för? Paper till Mimers forskarkonferens i Eskilstuna.

Andersson, Per. (2000). Att studera och bli bedömd: Empiriska och teoretiska perspektiv på gymnasie- och vuxenstuderandes sätt att erfara studier och bedömningar [Doktorsavhandling, Linköpings universitet]. Linköping: Linköpings universitet.

Andersson, Per., Harlin, Eva-Marie & Tsagalidis, Helena. (2020). Bedömning av kunskap inom folkhögskolan. I Per Andersson, Helena Colliander & Eva-Marie Harlin (Red.), Om folkhögskolan: En särskild utbildningsform för vuxna (s. 137–160). Lund: Studentlitteratur.

Folkbildningsrådet. (2022). Villkorsanvisning för folkhögskolans studieomdöme. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Folkbildningsrådet. (2023). Villkorsanvisning om folkhögskolans intyg. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Jönsson, Anders. (2022). Perceptions of assessment: An interview study of participants’ perceptions of being assessed in Swedish adult education colleges. Frontiers in Education, 7, 836334. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836334

Karlsson, Georg. (2001). Omdöme med omdöme: En studie om folkhögskolans studieomdöme (Vuxenutbildarcentrums skriftserie Nr 16). Linköping: Linköpings universitet.

Viklund, Jenny. (2023). Uppfattningar om motsvarandebegreppet på folkhögskola. PM till Mimers forskarkonferens i Karlstad.

Downloads

Published

2025-03-18

How to Cite

Andersson, P., Holm, C., & Aldén, B. (2025). Folkhögskolans studieomdöme. Venue, (28), 9. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5486