Vol. 28 (2024): Specialnummer: Praktiknära forskning i samverkan: ULF Karlstadnoden
Specialnummer ULF - Karlstadnoden

Anpassade VR-miljöers potential att stötta elevers lärande i studiehandledning på modersmålet

Emma Edstrand
Högskolan i Halmstad
Sjöberg
Högskolan i Halmstad

Published 2025-02-25

Keywords

  • Didaktisk Design,
  • Design-based Research,
  • Studiehandledning på modersmålet

How to Cite

Edstrand, E., Sjöberg, & Sofkova Hashemi, S. (2025). Anpassade VR-miljöers potential att stötta elevers lärande i studiehandledning på modersmålet. Venue, 28, 7. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5490

Abstract

Virtuell verklighet (VR) har kommit att bli en alltmer tillgänglig resurs för skolor och en växande grupp lärare implementerar teknologin i sin undervisning. VR är ett exempel på en resurs som erbjuder intressanta potentialer för elevers kunskapsutveckling. Genom VR kan ämnesinnehåll och kunskaper göras tillgängliga på nya sätt då tekniken gör det möjligt att uppleva platser och innehåll i en 3D-miljö som går bortom klassrummet. I ULF-projektet Virtuella lärmiljöer som stöd för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet (VRiS) arbetar två studiehandledare på modersmålet, en IKT-pedagog, en VR-konsult och tre forskare tillsammans med att utveckla teoretisk och praktisk förståelse för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet genom anpassade VR-miljöer. Studiehandledning på modersmålet är ett stöd som finns i svenska skolor för att stötta flerspråkiga elever att nå kunskapskraven i de olika skolämnena. Det har visat sig att studiehandledning inte alltid ger det förväntade stöd som eleverna är i behov av och att den i flera fall inte anpassas till elevers individuella behov. Syftet med projektet är att utveckla en didaktiskt anpassad studiehandledning med anpassade VR-miljöer för att främja elevers kunskapsutveckling. Med hjälp av iterativa och design-baserade metoder (DBR) undersöks följande fråga: Hur kan studiehandledningen utformas och användas för att främja elevers lärande genom anpassade VR-miljöer? Projektets resultat visar att studiehandledarna använder anpassade VR-miljöer som en resurs för att stötta elevernas förståelse av ämnesspecifika begrepp i främst NO-undervisningen. De planerar och organiserar sin undervisning i VR med fokus på att visualisera och materialisera begrepp och innehåll för eleverna genom att anpassa existerande VR-miljöer eller skapa egna miljöer med 3D-modeller och objekt som eleverna kan interagera med.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Design-Based Research Collective. (2003). Desing-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005
  2. Fullan, M. (2016). The New Meaning of Educational Change. (5th ed.) Teachers College Press.
  3. Krokos, E., Plaisant, C., & Varshney, A. (2019). Virtual memory palaces: immersion aids recall. Virtual Reality, 23(1), 1-15.
  4. Liu, R., Wang, L., Lei, J., Wang, Q., & Ren, Y. (2020). Effects of an immersive virtual reality-based classroom on students’ learning performance in science lessons. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2034-2049.
  5. Maas, M. J., & Hughes, J. M. (2020). Virtual, augmented and mixed reality in K-12 education: a review of the literature. Technology, Pedagogy and Education, 29(2), 231-249.
  6. McKenney, S., & Reeves, T.C. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge.
  7. Meril-Yilan, S. (2019). A Constructivist Desktop Virtual Reality-Based Approach to Learning in a Higher Education Institution. In Becnel, K (Ed). Emerging Technologies in Virtual Learning Environments (s. 258-284). IGI Global.
  8. Mills, K., Jass Ketelhut, D., & Gong, X. (2019). Change of teacher beliefs, but not practices, following integration of immersive virtual environment in the classroom. Journal of Educational Computing Research, 57(7), 1786-1811.
  9. Rosén, J., Straszer, B. och Wedin, Å. (2017). Transspråkande i studiehandledning som pedagogisk praktik. Lisetten (1), 16–19.
  10. SOU 2019:18. För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål. https://regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/05/sou-201918/
  11. Yu, Z. (2021). A meta-analysis of the effect of virtual reality technology use in education. Interactive learning environments, 31(8), 4956-4976.