2025: Aktuellt nummer
Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Reading instruction to benefit boys’ reading.

Ulrika Andersson
doktorand
Foto: iStock

Published 2025-01-24

Keywords

  • reading instruction,
  • boys’ reading instruction,
  • evaluate,
  • reading instrucreading instructio model for grades 1-3.for grades 1-3

How to Cite

Andersson, U., Liljeros, S., Molund, C., & Gustafson, S. (2025). Reading instruction to benefit boys’ reading. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5592

Abstract

“We describe the collaborative work of developing, implementing, and evaluating a reading instruction model to benefit boys’ reading in primary school. We are building the model based on interview results from teachers and boys within the framework of a ULF project.”

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Referenser
  2. Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and special education, 7(1), 6-10.
  3. Jämställdhetsmyndigheten. (2023). Ogiltig frånvaro för jämställdhet, En uppföljning av det jämställdhetspolitiska delmålet om en jämställd utbildning. (Rapport 2023:16).
  4. LegiLexi. se Tillgänglig via: Tillgänglig via: www.legilexi.se
  5. Skolforskningsinstitutet. (2024). Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen. Tillgänglig via:https://www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/systematiska-forskningssammanstallningar/aktivt-jamstalldhetsarbete-i-undervisningen/
  6. Skolverket.se Tillgänglig via: https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik
  7. Skolverket. (2023a). PIRLS 2021 Läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv. Skolverket.
  8. Skolverket. (2023b). PISA 2022 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Skolverkets rapportserie.
  9. Zimmerman, F. (2018). Det tillåtande och det begränsande: en studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet (Doktorsavhandling). Göteborgs universitet.
  10. Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed.