Positiva lärar-elevrelationer predicerar elevers engagemang i sitt skolarbete
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.6038Keywords:
lärar-elevrelationer, studieengagemang, lärares ledarskapAbstract
I en studie genomförd bland 234 elever i årskurs 4–9 i Linköping undersöktes sambandet mellan lärar-elevrelationer och studieengagemang över tid. Eleverna fick besvara en enkät om sin relation till lärarna och sitt engagemang i skolarbetet vid två tillfällen med ett års mellanrum. Resultaten visade att elever med positiva relationer till sina lärare var mer engagerade i sitt skolarbete både på kort och lång sikt. Vidare visade det sig att kvaliteten på lärar-elevrelationen vid det första mättillfället predicerade elevernas studieengagemang ett år senare, även när hänsyn togs till kön, ålder och tidigare engagemang. Däremot kunde inte elevernas engagemang förutsäga en förbättrad relation till läraren över tid. Slutsatsen är att det är lärarens förmåga att skapa och upprätthålla positiva relationer med eleverna som är avgörande för att främja deras studieengagemang. Resultaten understryker vikten av att skolor och lärare aktivt arbetar med att stärka och utveckla goda relationer till eleverna för att stödja deras engagemang och lärande.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bear, G. G. (2020). Improving school climate. Routledge.
Chang, D.-F., Chien, W.-C., & Chou, W.-C. (2016). Meta-analysis approach to detect the effect of student engagement on academic achievement. ICIC Express Letters 10(10), 2241–2246.
Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77(1), 113–143. https://doi.org/10.3102/003465430298563
Cortez, D., Gayle, B. M., & Preiss, R. W. (2009). An overview of teacher effectiveness
research: Components and processes. I B. M. Gayle, R. W. Preiss, N. Burrell, & M. Allen (red.), Classroom communication and instructional processes: Advances though meta-analysis (s. 263–277). Lawrence Erlbaum Associates.
Engels, M. C., Colpin, H., van Leeuwen, K., Bijttebier, P., van den Noortgate, W., Claes, S., Goossens, L., & Verschueren, K. (2016). Behavioral engagement, peer status, and teacher–student relationships in adolescence: A longitudinal study on reciprocal influences. Journal of Youth and Adolescence, 45(6), 1192–1207. https://doi.org/10.1007/s10964-016-0414-5.
Hattie, J. (2023). Visible learning: The sequel: A synthesis of over 2,100 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Hughes, J. N., & Cao, Q. (2018). Trajectories of teacher-student warmth and conflict at the transition to middle school: Effects on academic engagement and achievement. Journal of School Psychology, 67, 148–162. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2017.10.003
Lei, H., Cui, Y., & Zhou, W. (2018). Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality 46(3), 517–528. https://doi.org/10.2224/sbp.7054
Martin, A. J., & Collie, R. J. (2019). Teacher–student relationships and students’ engagement in high school: Does the number of negative and positive relationships with teachers matter? Journal of Educational Psychology, 111(5), 861–876. https://doi.org/10.1037/edu0000317
Quin, D. (2017). Longitudinal and contextual associations between teacher–student relationships and student engagement: A systematic review. Review of Educational Research, 87(2), 345–387. https://doi.org/10.3102/0034654316669434
Roorda, D. L., Jak, S., Zee, M., Oort, F. J., & Koomen, H. M. Y. (2017). Affective teacher–student relationships and students‘ engagement and achievement: A meta-analytic update and test of the mediating role of engagement. School Psychology Review, 46(3), 239–261. https://doi.org/10.17105/SPR-2017-0035.V46-3
Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher–student relationships on students’ school engagement and achievement: A meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81(4), 493–529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793
Skolforskningsinstitutet (2021). Främja studiero i klassrummet: Lärares ledarskap (Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställningar). Skolforskningsinstitutet.
Skolverket (2022). Skapa trygghet för lärande: Om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling. Skolverket.
Thornberg, R. (2011). Forskning om effektiva skolor. I R. Thornberg & K. Thelin (red.), Perspektiv på skolutveckling – med ansiktet vänt mot Europa (s. 38–66). Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund.
Thornberg, R., Forsberg, C., Hammar Chiriac, E., & Bjereld, E. (2022). Teacher–student relationship quality and student engagement: A sequential explanatory mixed-methods study. Research Papers in Education, 37(6), 840–859. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1864772
Wang, M.-T., Degol, J. L., Amemiya, J., Parr, A., & Guo, J. (2020). Classroom climate and children’s academic and psychological wellbeing: A systematic review and meta-analysis. Developmental Review, 57, Artikel 100912. https://doi.org/10.1016/j.dr.2020.100912
Wubbels, T., Brekelmans, M., Brok, P. D., Wijsman, L., & van Tartwijk J. (2015). Teacher–student relationships and classroom management. In E. T. Emmer, & E. J. Sabornie (red.), Handbook of classroom management (2:a uppl., s. 363–386). Routledge.
Zee, M., & Koomen, H. (2020). Engaging children in the upper elementary grades: unique contributions of teacher self-efficacy, autonomy support, and student-teacher
relationships. Journal of Research in Childhood Education, 34(4), 477–495. https://doi.org/10.1080/02568543.2019.1701589
											Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Robert Thornberg, Camilla Forsberg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
 Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.