Skolelever undervisar lärarstudenter om digital kompetens
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1761Keywords:
Didaktik och lärande, LärarutbildningAbstract
Den digitala samhällsutvecklingen skapar ett gigantiskt paradigmskifte för både skolan och lärarutbildningen. Här kan skolelever spela en viktig roll och bidra till lärarstudenters pedagogiska digitala kompetens.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Arnold, Erik. Giarracca, Flora. (2012), Getting the Balance – Basic Research, Missions and Governance for Horizon 2020. Technolopolis group.
Grönlund, Å. (2014). Att förändra skolan med teknik: Bortom en dator per elev. Örebro universitet, TMG Stockholm.
Hofstädtler, Christian; Prokop, Michael; Renner, Michael (2010). TitanPad.com. Hämtad den 5 september, 2016, https://titanpad.com/ep/about/about
Linköpings universitet, BESLUT. (2015). Skolsamverkan – övergripande organisation samt instruktioner för skolsamverkansforum och råd. Dnr LiU-2015-02110.
Lagerberg, H. (2010). Lärarna: om utövarna av en svår konst. ([Ny utg.]). Stockholm: Ordfront.
Reneland-Forsman, L. (2011). Problematisk frånvaro av digital kompetens i lärarutbildningen. Utbildning & lärande, en skriftserie från Avdelningen barns, ungas och vuxnas lärande. Vol 5, nr 1, 2011, Högskolan i Skövde.
Skolverket, (2016). Ny nationell strategi för att bättre ta tillvara möjligheterna med it i skolan. Hämtad den 2 september 2016, http://www.skolverket.se/om-skolverket/press/pressmeddelanden/2016/pressmeddelanden-2016-1.244816/ny-nationell-strategi-for-att-battre-ta-tillvara-mojligheterna-med-it-i-skolan-1.248733
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2017 Skanetofth, Stenliden

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Anders Skanetofth arbetar som utvecklingsledare med inriktning mot IT-pedagogiska frågor i en fristående skolkoncern. Han är legitimerad lärare i samhällsvetenskapliga ämnen och har jobbat som detta i 13 år. Anders har även haft uppdrag som IT-pedagog, utvecklingsledare och utbildare. 2008 skrev Anders sin magisteruppsats i pedagogiskt arbete om Statens försöksskola i Linköping. I kölvattnet av detta har intresset för pedagogik och utvecklingsfrågor växt. Då även det digitala är ett stort intresseområde för Anders har det resulterat i skriften Metod för digitalt omdefinierat lärande som finns tillgänglig på
Linnéa Stenliden är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot digitala medier på Linköpings