No. 2 (2013)
Articles

Att fokusera elevernas matematiska fokus

Annika Bergehed
Svärtingehus skola
Bio
Sofia Karlsson
Åbymoskolan, Norrköping
Bio
Annika Knutson
Vibergsskolan, Norrköping
Bio
Elisabeth Vilhelmsson
Jurslaskolan, Norrköping
Bio
Joakim Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Lisa Björklund Boistrup
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Geometrisk figur i tre dimensioner.

Published 2013-05-22

Keywords

  • Ämnesdidaktik,
  • Matematikdidaktik

How to Cite

Bergehed, A., Karlsson, S., Knutson, A., Vilhelmsson, E., Samuelsson, J., & Björklund Boistrup, L. (2013). Att fokusera elevernas matematiska fokus. Venue, (2), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13210

Abstract

I denna artikel redovisas ett forskningsprojekt som genomförts av lärare i Norrköping tillsammans med forskare i matematikdidaktik. Vi beskriver varför denna studie genomförts, vad som studerats, hur arbetet har gått till och resultatet av projektet. Resultatet handlar dels om vilka svar vi fått på våra frågeställningar, dels om hur deltagande lärare utvecklats i arbetet som lärare i matematik. Avslutningsvis gör vi några reflektioner som kan hjälpa andra lärare som vill arbeta på liknande sätt.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning pågår! För elevers engagemang och lärande i matematik. (Stockholm: Liber)
  2. Björklund Boistrup, L. & Samuelsson, J. (2013). Smittande samtal mellan lärare och elev. Aktionsforskning om bedömning i matematik. Norrköping: Norrköpings kommun.
  3. Skolverket (2012). Samarbete på lika villkor ett sätt att få vetenskaplig grund.
  4. Skovsmose, O. & Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. I P. Valero & R. Zevenbergen (Red.), Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (pp. 207-226). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.