Att fokusera elevernas matematiska fokus
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13210Keywords:
Ämnesdidaktik, MatematikdidaktikAbstract
I denna artikel redovisas ett forskningsprojekt som genomförts av lärare i Norrköping tillsammans med forskare i matematikdidaktik. Vi beskriver varför denna studie genomförts, vad som studerats, hur arbetet har gått till och resultatet av projektet. Resultatet handlar dels om vilka svar vi fått på våra frågeställningar, dels om hur deltagande lärare utvecklats i arbetet som lärare i matematik. Avslutningsvis gör vi några reflektioner som kan hjälpa andra lärare som vill arbeta på liknande sätt.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning pågår! För elevers engagemang och lärande i matematik. (Stockholm: Liber)
Björklund Boistrup, L. & Samuelsson, J. (2013). Smittande samtal mellan lärare och elev. Aktionsforskning om bedömning i matematik. Norrköping: Norrköpings kommun.
Skolverket (2012). Samarbete på lika villkor ett sätt att få vetenskaplig grund.
Skovsmose, O. & Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. I P. Valero & R. Zevenbergen (Red.), Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (pp. 207-226). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2013 Bergehed, Karlsson, Knutson, Vilhelmsson, Samuelsson, Björklund Boistrup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.