Att fokusera elevernas matematiska fokus

Authors

  • Annika Bergehed Svärtingehus skola
  • Sofia Karlsson Åbymoskolan, Norrköping
  • Annika Knutson Vibergsskolan, Norrköping
  • Elisabeth Vilhelmsson Jurslaskolan, Norrköping
  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Lisa Björklund Boistrup Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13210

Keywords:

Ämnesdidaktik, Matematikdidaktik

Abstract

I denna artikel redovisas ett forskningsprojekt som genomförts av lärare i Norrköping tillsammans med forskare i matematikdidaktik. Vi beskriver varför denna studie genomförts, vad som studerats, hur arbetet har gått till och resultatet av projektet. Resultatet handlar dels om vilka svar vi fått på våra frågeställningar, dels om hur deltagande lärare utvecklats i arbetet som lärare i matematik. Avslutningsvis gör vi några reflektioner som kan hjälpa andra lärare som vill arbeta på liknande sätt.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Annika Bergehed, Svärtingehus skola

annika-bergehed-191.jpg Annika Bergehed arbetar som lärare vid Svärtingehus skola.

Sofia Karlsson, Åbymoskolan, Norrköping

sofia.karlsson-19_.jpgSofia Karlsson arbetar som lärare vid Åbymoskolan.

Annika Knutson, Vibergsskolan, Norrköping

annika-knutson-19.jpgAnnika Knutson arbetar som lärare vid Vibergsskolan.

Elisabeth Vilhelmsson, Jurslaskolan, Norrköping

elisabeth.vilhelmsson-19_.jpgElisabeth Vilhelmsson arbetar som lärare vid Jurslaskolan.

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

joakim-192.jpgJoakim Samuelsson är docent och arbetar vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet.

Lisa Björklund Boistrup, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

lisa-bjorklund-boistrup-19.jpgLisa Björklund Boistrup arbetar som postdoktor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet.

References

Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning pågår! För elevers engagemang och lärande i matematik. (Stockholm: Liber)

Björklund Boistrup, L. & Samuelsson, J. (2013). Smittande samtal mellan lärare och elev. Aktionsforskning om bedömning i matematik. Norrköping: Norrköpings kommun.

Skolverket (2012). Samarbete på lika villkor ett sätt att få vetenskaplig grund.

Skovsmose, O. & Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. I P. Valero & R. Zevenbergen (Red.), Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (pp. 207-226). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Geometrisk figur i tre dimensioner.

Downloads

Published

2013-05-22

How to Cite

Bergehed, A., Karlsson, S., Knutson, A., Vilhelmsson, E., Samuelsson, J., & Björklund Boistrup, L. (2013). Att fokusera elevernas matematiska fokus. Venue, (2), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13210