Published 2013-10-17
Keywords
- Skolutveckling
How to Cite
Abstract
Förra året skulle en 50-åring ha hyllats. Grundskolan fyllde 50 år! Det blev inte något stort kalas. Man kan fråga sig om de som kunde väntas organisera firandet, till exempel Skolverket, inte tyckte att 50-åringen förtjänade gratulationer. De enda som, mig veterligen, uppmärksammade jubileet var Lärarnas riksförbund, vilket är värt att notera. I synnerhet som det stora motståndet i lärarkåren mot grundskolans införande kom från just Lärarnas riksförbunds dåvarande medlemmar, nämligen adjunkterna. Lärarnas riksförbunds hyllning visar att senare generationer omfattar grundskoleidén.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Colnerud, G. & Granström, K. (2002). Respekt för läraryrket. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS förlag.
- Hattie, J. (2009). Visible learning. A Synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
- Husén, T. (1988). Svensk skola i ett internationellt perspektiv I: Skolöverstyrelsen, (1988). Grundskolan 25 år. Stockholm: Utbildningsförlaget.
- Isaksson, C. (red). (2012). Grundskolan 50 år. Stockholm: Ekerlids förlag.
- Jonsson, D. (2012) I matematiken saknas genvägar – det krävs arbete och åter arbete. I: C. Isaksson (red). (2012). Grundskolan 50 år. Stockholm: Ekerlids förlag.
- Löwing, M. & Kilborn, W. (2010) Elevers kunskaper i mätning och geometri. Nämnaren, 2010, 1, s 10-17.
- Skolverket, (2013) Skolverkets lägesbedömning. Rapport 387, 2013.
- Skolöverstyrelsen, (1988). Grundskolan 25 år. Stockholm: Utbildningsförlaget.