No. 3 (2013): Tema folkbildning
Articles

Folkhögskollärare som folkbildare

Per Andersson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Ordmolm. Folkbildning, arbetsliv, demokrati, skola, deltagande, välfärd med flera.
Categories

Published 2013-11-19

Keywords

  • Vuxnas lärande,
  • folkbildning,
  • Folkhögskola

How to Cite

Andersson, P. (2013). Folkhögskollärare som folkbildare. Venue, (3), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13219

Abstract

Folkhögskollärarna framstår som folkbildare med ett visst uppdrag. Men hur förhåller sig folkhögskollärarna till den idégrund som finns för skolans verksamhet? Per Andersson har undersökt hur lärarna ser på sitt arbete, kompetensbehoven samt förhållandet mellan individens utveckling och den samhälleliga inriktningen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Andersson, Per, Rudberg, Kajsa, Rydenstam, Klas & Svensson, Lena. (2013). Att vara folkhögskollärare: förutsättningar, kompetensbehov och tidsanvändning. Stockholm: Folkbildningsrådet.

    Folkbildningsrådet. (2013). Statens syfte med stöd till folkbildningen. Hämtad 2013-05-24 på http://www.folkbildning.se/Folkbildning/Statens-syfte-med-stod-till-folkbildningen