Folkhögskollärare som folkbildare

Authors

  • Per Andersson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13219

Keywords:

Vuxnas lärande, folkbildning, Folkhögskola

Abstract

Folkhögskollärarna framstår som folkbildare med ett visst uppdrag. Men hur förhåller sig folkhögskollärarna till den idégrund som finns för skolans verksamhet? Per Andersson har undersökt hur lärarna ser på sitt arbete, kompetensbehoven samt förhållandet mellan individens utveckling och den samhälleliga inriktningen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Per Andersson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Per Andersson Per Andersson är professor i pedagogik inom Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.

References

Andersson, Per, Rudberg, Kajsa, Rydenstam, Klas & Svensson, Lena. (2013). Att vara folkhögskollärare: förutsättningar, kompetensbehov och tidsanvändning. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Folkbildningsrådet. (2013). Statens syfte med stöd till folkbildningen. Hämtad 2013-05-24 på http://www.folkbildning.se/Folkbildning/Statens-syfte-med-stod-till-folkbildningen

 

Ordmolm. Folkbildning, arbetsliv, demokrati, skola, deltagande, välfärd med flera.

Downloads

Published

2013-11-19

How to Cite

Andersson, P. (2013). Folkhögskollärare som folkbildare. Venue, (3), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13219