Published 2015-02-23
Keywords
- Learning study,
- Dans,
- Didaktik och lärande
How to Cite
Abstract
Det som tidigare har tagit en termin att lära eleverna lär de sig nu på ett par veckor. Så effektivt kan det vara att arbeta med modellen learning study i undervisningen.
Medförfattare och faktagranskare: Lina Andersson, Susanne Skårstedt, Annica Lindholm Tejfors och Helena Uhr .
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Carlgren, Ingrid (2011). Kunnande – kunskap – kunnighet. I Lars Lindström, Viveca Lindberg & Astrid Pettersson (red.). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Echevarría, Christina, Magnusson, Jonas & Maunula, Tuula (2011) (red.). Learning study - undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur.
Hofvendahl, Johan (2004). Relata refero: ”Positiv, pigg och bra attityd”. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. 2004:2.
Hofvendahl, Johan (2006). Riskabla samtal: en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal. Stockholm: Arbetslivsinstitutet; cop.
Korp, Helena (2006). Lika chanser i gymnasiet? En studie om betyg, nationella prov och social reproduktion. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Marton, Ference and Tsui, Amy B.M. with Chik, Pakey.M., Ko, Po Yuk, Lo, Mun Ling, Mok Ida A.C., Ng, F.P., Pang, Ming Fai, Pong, Wing Yan., Runesson, Ulla. (2004). Classroom Discourse and the Space of Learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Marton, Ference. (2005). Om praxisnära grundforskning. I Vetenskapsrådet: Forskning av denna världen II – Om teorins roll i praxisnära forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. (s. 105‐136).
Marton, Ference & Pang, Ming Fai (2006). On some necessary conditions of learning. The journal of the learning sciences. 15 (2), 193-220.
Marton,Ference & Lo, Mun Ling (2007) Learning from the "Learning Study", Journal of Research in Teacher Education,14(1), 31-46.
Pang, Ming Fai & Lo, Mun Ling (2012). Learning study: Helping teachers to use theory, develop professionally, and produce new knowledge to be shared. Instructional Science. Volume 40, Issue 3, 589-606.
Runesson, Ulla (2011a). Lärares kunskapsarbete – exemplet learning study. I: Forskning om undervisning och lärande: Stockholm: Stockholm: Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.
Runesson, Ulla (2011b). Lärande som förändrat erfarande: I: Mikael Jensen (red.) Lärandets grunder: teorier och perspektiv (57-69). Lund: Studentlitteratur.
Polanyi, Michael (1958/1998). Personal knowledge. Towards a Post- Critical Philosophy. London: Routledge & Kegan Paul.
Polanyi, Michael (1966/2009). The tacit dimension. University of Chicago Press ed. Chicago: The University of Chicago Press.
Schön, Donald A. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. Aldershot: Avebury.
Skolinspektionen (2010). Betygsättning i gymnasieskolan. Kvalitetsgranskning rapport 2010:12. Stockholm: Skolinspektionen.
Skolinspektionen (2012). Lika för alla? Omrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre år. Regeringsuppdrag 2012-08-31 Dnr: 01-2010:2643. Stockholm: Skolinspektionen.
Skolverket (2010a). Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner. Rapport nr. 340. (Hämtad 2010-09-29).
Skolverket (2010b). De nationella provens syften och Skolinspektionens uppdrag om central rättning av nationella prov. Stockholm: Skolverket.
Tholin, Jörgen (2006). Att kunna klara sig i ökänd natur. En studie av betyg och betygskriterier – historiska betingelser och implementering av ett nytt system. Akademisk avhandling. Borås: Högskolan i Borås.
Zandén, Olle (2010). Samtal om samspel. Kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet. Göteborg: Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.