Published 2019-08-30
Keywords
- Förskola
How to Cite
Copyright (c) 2019 Elfström Pettersson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
I många förskolor brottas man med frågan om hur barnen kan bli eller göras delaktiga i förskolans dokumentation. Pedagogisk dokumentation anses ofta vara ett sätt att göra barn delaktiga. Min studie visar att barn inte nödvändigtvis blir delaktiga bara för att man använder pedagogisk dokumentation, utan att de kan bli mer eller mindre delaktiga oavsett vilken dokumentationsmetod som används.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. London: Duke University Press.
- Bath, C. (2012). ‘I can't read it; I don't know’: young children's participation in the pedagogical documentation of English early childhood education and care settings. International Journal of Early Years Education, 20(2), 190-201.
- Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (1999). Beyond Quality in Early Childhood Education and Care: Postmodern Perspectives. London: Falmer Press.
- Eidevald, C. (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: Hallå, hur gör man? Stockholm: Liber.
- Elfström Pettersson, K. (2014). Barn som medskapare i dokumentation. I B. Riddersporre, & B. Bruce, Berättande i förskolan (s. 204-228). Stockholm: Natur & Kultur.
- Garrick, R., Bath, C., Dunn, K., Maconochie, H., Willis, B., & Wolstenholme, C. (2010). Children’s Experiences of the Early Years Foundation Stage. Sheffield: Sheffield Hallam University, Centre for Education and Inclusion Research.
- Lenz Taguchi, H. (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent. Introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups.
- Olsson, L. M. (2008). Movement and experimentation in young children's learning. Deleuze and Guattari in Early Childhood Education. Umeå: Umeå Universitet.
- Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
- Vallberg Roth, A.-C. (2012). Different forms of assessment and documentation in Swedish preschools. Nordisk Barnehageforskning, 5(23), 1–18.
- Vallberg Roth, A.-C., & Månsson, A. (2011). Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia profiled preschools in Sweden. Journal of Early Childhood Research, 9(3), 247–261.