This is an outdated version published on 2019-08-30. Read the most recent version.

Barns delaktighet i förskolans dokumentation

Authors

  • Katarina Elfström Pettersson Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19811

Keywords:

Förskola

Abstract

I många förskolor brottas man med frågan om hur barnen kan bli eller göras delaktiga i förskolans dokumentation. Pedagogisk dokumentation anses ofta vara ett sätt att göra barn delaktiga. Min studie visar att barn inte nödvändigtvis blir delaktiga bara för att man använder pedagogisk dokumentation, utan att de kan bli mer eller mindre delaktiga oavsett vilken dokumentationsmetod som används.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Katarina Elfström Pettersson, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

katel821.jpgKatarina Elfström Pettersson är universitetslektor, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.

References

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. London: Duke University Press.

Bath, C. (2012). ‘I can't read it; I don't know’: young children's participation in the pedagogical documentation of English early childhood education and care settings. International Journal of Early Years Education, 20(2), 190-201.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (1999). Beyond Quality in Early Childhood Education and Care: Postmodern Perspectives. London: Falmer Press.

Eidevald, C. (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: Hallå, hur gör man? Stockholm: Liber.

Elfström Pettersson, K. (2014). Barn som medskapare i dokumentation. I B. Riddersporre, & B. Bruce, Berättande i förskolan (s. 204-228). Stockholm: Natur & Kultur.

Garrick, R., Bath, C., Dunn, K., Maconochie, H., Willis, B., & Wolstenholme, C. (2010). Children’s Experiences of the Early Years Foundation Stage. Sheffield: Sheffield Hallam University, Centre for Education and Inclusion Research.

Lenz Taguchi, H. (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent. Introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups.

Olsson, L. M. (2008). Movement and experimentation in young children's learning. Deleuze and Guattari in Early Childhood Education. Umeå: Umeå Universitet.

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.

Vallberg Roth, A.-C. (2012). Different forms of assessment and documentation in Swedish preschools. Nordisk Barnehageforskning, 5(23), 1–18.

Vallberg Roth, A.-C., & Månsson, A. (2011). Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia profiled preschools in Sweden. Journal of Early Childhood Research, 9(3), 247–261.

Downloads

Published

2019-08-30

Versions

How to Cite

Elfström Pettersson, K. (2019). Barns delaktighet i förskolans dokumentation. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19811

Most read articles by the same author(s)