Att utveckla snabbhet i matematik
Published 2021-10-11
Keywords
- Undervisning,
- matematik,
- Aritmetik,
- talkombinationer
How to Cite
Copyright (c) 2021 Joakim Samuelsson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
I den första kursplanen för matematik var övning av de grundläggande talkombinationerna tydligt framskrivna (Lgr 62). Skrivningar som att ”Grundliga övningar i såväl addition som subtraktion inom talområdet 1-10 är mycket viktiga” illustrerar den betydelse denna typ av kunskap ansågs ha. Idag skrivs dessa kunskaper fram på ett annat sätt. Det handlar mer om att förstå och kunna använda metoder för beräkningar i olika situationer (LpO 11). Inget specifikt är uttalat om de grundläggande talkombinationerna, vilket kan ha påverkat att dessa kunskaper inte fokuseras lika mycket i skolan idag som tidigare. Betydelsen av grundläggande talkombinationer och hur man kan utveckla dessa fokuseras i detta projekt.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Baroody, A. J., Purpura, D. J., Eiland M. D., & Reid, E. E. (2014). Fostering first graders fluency with basic subtraction and larger addition combinations via computer-assisted instruction. Cognition and Instruction, 32(2), 159–197. doi: 10.1080/07370008.2014.887084
- Butterworth, B. (2005). The development of arithmetical abilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 1, 3–18. doi:10.1111/j.1469-7610.2005.00374.x
- Hudson, P. & Miller. S.P. (2005). Designing and implementing mathematics instruction for students with diverse learning needs. Boston: Pearson/Allyn and Bacon
- Lgr 62 (1962). Läroplan för grundskolan. 1962. Stockholm. Kungl. Skolöverstyrelsen.
- Lgr 11 (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket.
- Pellegrino, J.W., & Goldman, S. R. (1987). Information processing and elementary mathematics. Journal of Learning Disabilities, 20(1), 23–32, 57.
- Rathmell, E. C., & Gabriele, A. J. (2011). Number and operations: Organizing your curriculum to develop computational fluency. I Fennell (Ed.) Achieving fluency: special education and mathematics (105–141). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Vasilyeva, M., Laski, E. V, & Shen, C. (2015). Computational Fluency and Strategy Choice Predict Individual and Cross-National Differences in Complex Arithmetic. Borabora: Bora City