Att utveckla snabbhet i matematik

Authors

  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3449

Keywords:

Undervisning, matematik, Aritmetik, talkombinationer

Abstract

I den första kursplanen för matematik var övning av de grundläggande talkombinationerna tydligt framskrivna (Lgr 62). Skrivningar som att ”Grundliga övningar i såväl addition som subtraktion inom talområdet 1-10 är mycket viktiga” illustrerar den betydelse denna typ av kunskap ansågs ha. Idag skrivs dessa kunskaper fram på ett annat sätt. Det handlar mer om att förstå och kunna använda metoder för beräkningar i olika situationer (LpO 11). Inget specifikt är uttalat om de grundläggande talkombinationerna, vilket kan ha påverkat att dessa kunskaper inte fokuseras lika mycket i skolan idag som tidigare. Betydelsen av grundläggande talkombinationer och hur man kan utveckla dessa fokuseras i detta projekt.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

joakim.jpgJoakim Samuelsson bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

References

Baroody, A. J., Purpura, D. J., Eiland M. D., & Reid, E. E. (2014). Fostering first graders fluency with basic subtraction and larger addition combinations via computer-assisted instruction. Cognition and Instruction, 32(2), 159–197. doi: 10.1080/07370008.2014.887084

Butterworth, B. (2005). The development of arithmetical abilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 1, 3–18. doi:10.1111/j.1469-7610.2005.00374.x

Hudson, P. & Miller. S.P. (2005). Designing and implementing mathematics instruction for students with diverse learning needs. Boston: Pearson/Allyn and Bacon

Lgr 62 (1962). Läroplan för grundskolan. 1962. Stockholm. Kungl. Skolöverstyrelsen.

Lgr 11 (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket.

Pellegrino, J.W., & Goldman, S. R. (1987). Information processing and elementary mathematics. Journal of Learning Disabilities, 20(1), 23–32, 57.

Rathmell, E. C., & Gabriele, A. J. (2011). Number and operations: Organizing your curriculum to develop computational fluency. I Fennell (Ed.) Achieving fluency: special education and mathematics (105–141). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Vasilyeva, M., Laski, E. V, & Shen, C. (2015). Computational Fluency and Strategy Choice Predict Individual and Cross-National Differences in Complex Arithmetic. Borabora: Bora City

Lärare står i klassrum och skriver räknetal på tavlan. Elever sitter och tittar på och ska svara på talen.

Downloads

Published

2021-10-11

How to Cite

Samuelsson, J. (2021). Att utveckla snabbhet i matematik. Venue, (20). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3449

Issue

Section

Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Categories